Így halad az EU a kibocsátáscsökkentés útján

kibocsátáscsökkentés

Így halad az EU a kibocsátáscsökkentés útján


Az Európai Unió Tanácsa több jogszabályt is elfogadott április 12-én, amelyek a kibocsátáscsökkentésre, ezen belül is a különböző járművekre, az ipari termelésre és az épületekre vonatkoznak.

Az Euro 7 rendelet

Elfogadták az Euro 6-ot váltó, közúti járművekre vonatkozó Euro 7 rendeletet, amely többek között a kipufogógáz-kibocsátást szabályozza, de szó esik benne a gumiabroncskopás és a fékrészecske-kibocsátásról is.

A személygépkocsik és a kisteherautók esetében továbbra is érvényben maradnak az Euro 6 kipufogógáz-kibocsátási határértékei, de szigorúbb követelményeket vezetnek be a szilárd részecskékre vonatkozóan. A nehézgépjárműnek minősülő autóbuszok és tehergépkocsik bizonyos szennyező anyagait viszont csökkenteni kell, így a dinitrogén-oxidot (N2O) is. Ezekről a szabályok korábban nem rendelkeztek.

Szintén vissza kell fogni a fékezés során keletkező részecskék mennyiségét, míg az elektromos járművekre egyedi határértékek vonatkoznak. Minden járműnél szigorúbban veszik majd a futásteljesítményt és az élettartamot.

Az épületek energiahatékonysága

Az új szabályok értelmében 2030-ra minden új épületnek kibocsátásmentesnek kell lennie, 2050-re pedig az EU teljes épületállományát kibocsátásmentessé kell átalakítani. A nem lakáscélú épületek re energiahatékonysági minimumkövetelményeket vezetnek be évente, négyzetméterenként meghatározott felhasználható energiamennyiséggel.

A nemzeti épületfelújítási terveknek ütemtervet kell tartalmazniuk a fosszilis tüzelésű kazánok 2040-ig történő fokozatos megszüntetésére. Az új szabályok szerint megfelelő napenergia-létesítményeket kell telepíteni az új épületekben, a középületekben és a meglévő, engedélyköteles, felújítás alatt álló nem lakáscélú épületekben. Több elektromosautó-töltőállomást és kerékpárparkolót is el kell helyezni a lakóházak közelében.

Ipari kibocsátások

Szeretnék nyomon követni és csökkenteni az ipari tevékenységek környezeti hatását, és a meglévő Európai Szennyezőanyag-kibocsátási és -szállítási Nyilvántartás (Európai PRTR) korszerűsítésével létrehozzák az ipari kibocsátások átfogóbb portálját.

Az irányelvek kihirdetését követően a tagállamoknak körülbelül két év alatt kell a rendelkezéseket átültetniük a nemzeti jogrendszerükbe.

Forrás: MTI, kép: Unsplash

Hozzászólásokhoz gördülj a kapcsolódók alá!


Kedves olvasó,

ha nem vagy még támogató, lépj be a Klubba ITT. Csupán havi két kiló kenyér áráért elérsz minden támogatói tartalmat. Alkalmi támogatásra Paypalon keresztül van lehetőség (kattints a kis gombra!).

Ha egyik mód sem megfelelő, de szeretnéd támogatni a Cenwebet és a rezervátumot, akkor keress minket mailben a centauri16@gmail.com címen. Segítségedet előre is köszönjük!   

még több EU

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük