Alaposan megcsappant a sör népszerűsége

sör

Alaposan megcsappant a sör népszerűsége is


Világszerte megfigyelhető tendencia az alkoholfogyasztás csökkenése. Borból is egyre kevesebbet iszunk, és most kiderült, hogy sörből is: tavaly Magyarországon tíz százalékkal kevesebb fogyott a folyékony kenyérből, mint 2022-ben. Akkor évi 6,006 millió, tavaly pedig 5,4 millió hektoliter talált gazdára.

A hazai sörgyártás és sörfogyasztás helyzetét Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója összegezte. Ebből pedig az is kiderült, hogy az import szintén csökkent: a Magyarországon jelen lévő öt legjelentősebb sörgyártó (a Borsodi, a Carlsberg, a Dreher, a Heineken és az adatelemzésben részt vevő legnagyobb kisüzemi sörfőzde, a Pécsi Sörfőzde) együttes adatai alapján huszonnyolc százalékkal, 886 ezer hektoliterről 640 ezer hektoliterre esett vissza. Az export is mérséklődött, méghozzá tizenhat százalékkal 375 ezer hektoliterre.

Erősödik a hazai és a prémium

A hazai gyártású sörök forgalmának aránya viszont nőtt: 2023-ban az öt legnagyobb magyar gyártó értékesítésében nyolcvannyolc százalékot ért el. A belföldi termelés így kevesebb mint nyolc százalékkal csökkent, a 2022. évi 5,567 millió hektoliterről 5,135 millió hektoliterre.

Szintén nőtt a belföldi eladásban a szuperprémium és prémium szegmens aránya: 2023-ban elérte a harmincegy százalékot, 1,661 millió hektoliterrel. Eközben a középkategória megtartotta ötvenöt százalékos arányát, a forgalma 2,957 millió hektoliter volt, és folytatódott az alsó kategóriás termékek súlyának évek óta tartó csökkenése. Az utóbbi szegmens az öt legnagyobb gyártó forgalmában tavaly mindössze nyolc százalékot tett ki, 418 ezer hektoliterrel.

Megállt az alkoholmentes és csökkentett alkoholtartalmú sörök korábbi években megfigyelt piacbővülése, a termékcsoport tavalyi 364 ezer hektoliteres forgalma a teljes eladás közel hét százalékát adta.

Előretör a PET

Ami a különböző kiszereléseket illeti: a vendéglátóhelyeken forgalmazott hordós kiszerelés eladása kilenc százalékkal 386 ezer hektoliterre csökkent.

A kiskereskedelemben jellemző csomagolások közül a legkedveltebb aludobozos termékek forgalma hasonló mértékben csökkent 3,856 millió hektoliterre, ami a teljes belföldi eladás hetven százaléka. A növekvő kereslet hatására a PET-palackos sörök forgalma négy százalékkal bővült, közel 300 ezer hektoliterre, míg az egyutas, nem újratölthető üveges sörök – melyek jellemzően a prémium termékek kiszerelései – forgalma öt százalékkal, a teljes piacnál kisebb mértékben csökkent, 223 ezer hektoliterre.

A költségvetés és a munkavállalók nem jártak rosszul

A forgalom csökkenése ellenére az öt legnagyobb gyártó költségvetési befizetései 2023-ban egy százalékkal 86,4 milliárd forintra nőttek. Ebben a tizenöt százalékkal növekvő áfabefizetések és a tizenegy százalékkal csökkenő jövedéki adók játszották a legnagyobb szerepet, 41,5 milliárd forint, illetve 37,8 milliárd forint értékben.

Az iparág munkavállalóinak létszáma tovább nőtt, az öt legnagyobb magyar gyártónál 2023-ban elérte az 1624 főt, és az ágazat további mintegy húszezer ember számára nyújtott stabil foglalkoztatást a gyártástámogatás, logisztika, kereskedelem és vendéglátás területén.

Forrás: MTI, kép: Unsplash

Hozzászólásokhoz gördülj a kapcsolódók alá!


Kedves olvasó,

ha nem vagy még támogató, lépj be a Klubba ITT. Csupán havi két kiló kenyér áráért, 2200 forint támogatásért elérsz minden támogatói tartalmat, a heti videókat és írásokat is. Alkalmi támogatásra Paypalon keresztül van lehetőség (kattints a kis gombra!).

Ha egyik mód sem megfelelő neked, de szeretnéd támogatni a Cenwebet és a rezervátumot, akkor keress minket mailben a hello@centauriweb.hu vagy a centauri16@gmail.com címen. Segítségedet előre is megköszönve, és remélve, hogy szövetségesek leszünk.   

még több ital

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

még több gasztro

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

3 hozzászólás

  1. Nem tudom hogyan kell ezt értékelni. A családom mentes sör fogyasztó, ebben is vezetett a soproni dobozos alkohol mentes barna sör, ami eltűnt sajna az utóbbi időben. Kóstoltam különlegeseket is, de elenyésző mértékben és csak nyáron hőségben. A legjobban az ír barna sört szeretem- ugyancsak nyáron. Úgy vettem észre, több a sörfogyasztó ember mint a borfogyasztó, akkor vajon melyik réteg mondott le a sörről, hogy a számok kisebbek lettek. Kihaltak a sörösök? Vagy az ára lett sokkal több? Ezt sem tudom megítélni, annyira alkalmi sörösök vagyunk.

    1. Author

      Hm, érdekes felvetés, hogy kihaltak volna a sörösök, szerintem ez sem kizárt. És az újabb generációk már nem isznak annyi alkoholt, vagy mást isznak, nem sört és bort..De az is lehet, hogy egy réteg anyagi okokból mondott le róla. Én sosem szerettem a sört, és nem is ismerek olyat, aki nagy sörös lenne, szóval saját tapasztalatról nem tudok beszámolni. 🙂

  2. Vajon hova sorolják a gyümölcs ízesítésű söröket, amik mostanában egyre inkább kedveltek? (Én nem szeretem őket. A sör legyen sör ízű, és a gyümölcslé vagy a szörp legyen gyümölcs ízű!)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük