Tényleg ez lenne most a legjobb film a világon?

Oscar-díj

Tényleg ez lenne most a legjobb film a világon?


Kiosztották az idei Oscar-díjakat, aminek legnagyobb győztese a Minden, mindenhol, mindenkor című amerikai “sci-fi”, az idei filmes díjszezon “nagy favoritja” lett: a tizenegy jelölésből hetet vitt el: a legjobb film, a legjobb eredeti forgatókönyv és a legjobb rendezés díját, valamint a legjobb vágásért járó díjat is megkapta, a négy színészi kategóriából pedig háromban gyűjtötte be az Oscart: Michelle Yeoh a legjobb színésznő, Ke Huy Quan a legjobb férfi mellékszereplő, Jamie Lee Curtis pedig a legjobb női mellékszereplő lett.

A két Danielként emlegetett, egy évtizede együtt dolgozó rendezőpáros, Dan Kwan és Daniel Scheinert a díj történetében a harmadik rendeződuó, akik együtt nyerték el a rendezői trófeát a Coen fivérek és az 1961-es West Side Story rendezőpárosa, Robert Wise és Jerome Robbins után.



Az embereknek nem tetszett

Én nem láttam a filmet, de rohantam, hogy megnézzem a róla szóló véleményeket. Elkerekedett a szemem, amikor a szemembe ötlött, hogy a port.hu-n 98 értékeléssel csak 5,8-as eredményt ért el, amilyet egy jobbfajta netflixes gagyi szokott. Az IMDB-n viszont 359 227 értékelés összege 8-ra jött ki, amit viszont a hiperszuper korszakalkotó filmek sem mindig érnek el.

Az értékelésekből mindenesetre az a kép bontakozik ki, hogy egy kaotikus, történetnélküli, nehezen követhető, ide-oda ugráló és idegesítő filmmel van dolgunk, ami mégcsak nem is sci-fi.

Persze olyan is akad, akinek tetszett, de hogy miért, azt többnyire nem tudja megmondani. Volt, aki LSD-triphez hasonlította, másokból heves érzelmeket váltott ki, és valaki azt írta, hogy a saját belső káoszát látja benne viszont.



A filmre vitt TikTok

A leírásokból nekem az jött át, hogy ez a film valójában a TikTok megfilmesítése. Hiperpörgős vágások, mire ráhangolódnánk egy szálra, már vált is a kép és kezdődik egy másik, tele van alpári “poénokkal” és felületes életbölcsességekkel.

Így tehát tükrözi a korszellemet, legalábbis a virtuálisat, amire viszont úgy tűnik, a nézők közül nem mindenki hangolódott rá.

A történet egyébként egy középkorú nőről szól, aki kínai bevándorlóként mosodát üzemeltet Amerikában, amikor pedig jön az adóellenőr, hirtelen átkerül egy párhuzamos dimenzióba, innen pedig nincs megállás. Sorra jön a többi párhuzamos univerzum, ahol megláthatja, hogy mi lett volna, ha más döntéseket hoz az életben, miközben felveszi a harcot a Gonosszal.



A káoszból a káoszba?

Volt, aki azt írta, hogy a film jól tükrözi, milyen kaotikus is az ember és az emberi elme. Én el tudom képzelni, hogy sokan éreznek így és ez nyomasztó, de nem jó úgy tenni, mintha ez normális lenne vagy épp az emberi elme alapbeállítása. Az agy alapvetően egy rendrakó gépezet, az embernek pedig érdemes erőfeszítést tenni azért, hogy megpróbálja rendezni magát és a környezetét, ne pedig a káoszt növelje.

Valamiféle “rendrakás” talán mindenkinek feladata, fizikailag, lelkileg vagy mindkét szinten, én pedig szoktam értékelni azt, ha egy műalkotás e felé mutat.

Nyugaton a helyzet változatlan

A másik nagy esélyes, a Nyugaton a helyzet változatlan kiegyensúlyozottabb értékeléseket kapott, a port.hu-n 7,7-en, az IMDB-n 7,8. Az Erich Maria Remarque regénye nyomán forgatott háborúellenes német dráma a kilenc jelölésből négyet váltott szoborra:

elnyerte a legjobb nemzetközi film Oscarját, operatőre, James Friend és zeneszerzője, Volker Bertelmann is díjazott lett, valamint a produkciós tervezésért járó elismerést is a film alkotói vehették át.



A további nyertesek

A legjobb színész Oscar-szobrát A bálnában nyújtott alakításáért Brendan Fraser vette át, a legjobb adaptált forgatókönyv díját Sarah Polley, a Women Talking forgatókönyvíró-rendezője kapta, a legjobb animációs film Oscarját a mexikói filmrendező, Guillermo del Toro Pinokkiója nyerte el.

A legjobb dokumentumfilm a bebörtönzött orosz ellenzéki politikusról, Alekszej Navalnijról szól. A legjobb kisjátékfilm az An Irish Goodbye, a legjobb rövid dokumentumfilm az Elefántsuttogók, amely egy indiai párról szól, akik felnevelnek egy megárvult kiselefántot.


A rövid animáció kategóriában A Kisfiú, a Vakond, a Róka és a Ló nyert. Az Avatar: A víz útja a legjobb látványeffektusokért járó Oscart vitte el. A legjobb hangért a Top Gun: Maverick című akciófilmnek ítélték a díjat, a legjobb haj és smink díja A bálnához, a legjobb jelmezért járó pedig a Fekete Párduc 2. jelmezeit tervező Ruth E. Carter-hez vándorolt, aki 2019-ben a Fekete Párduc című szuperhősfilmért egyszer már elnyerte az Oscart.

Forrás: MTI, képek: Wikimédia, A24 Films, Unsplash

Hozzászólásokhoz gördülj a kapcsolódók alá!


Kérj tőlünk hírlevelet!

    Név*

    Email cím*


    Támogasd a Cenwebet extrákért, és hogy sokáig tartson ez a közös kaland!

    Abban hiszek – és azt szeretném –, ha ezen a kérésen hamar túljutnál, és az oldal maga győzne meg arról, hogy érdemes ez a projekt a támogatásodra. Fontos a marketing, nem kétlem, de szeretném azt hinni, hogy az utóbbi 15 év a legjobb érv.

    még több film

    Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

    még több cw

    Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

    6 hozzászólás

    1. Köszi az összefoglalót!
      Semmit nem tudtam előzetesen a győztes filmről, csak nemrég olvastam utána, hogy mi is ez.
      Nem vagyok biztos benne, hogy megnézem.

      1. Author

        Nem vesztesz semmit, ha kihagyod. Tegnap belenéztem, mindjárt kiteszem, hogy mit láttam.

    2. Most tervezem, de reggel olvastam Nyáry Krisztián tömör és velős véleményét a filmről, nem ez lenne az első film, amit nem nézek végig…, de bizakodjunk! 🙂

      1. Author

        Igen, én is láttam, hogy finoman szólva nem volt tőle elájulva. 🙂 Belenéztél végül te is a filmbe?

        1. Este 20 percet láttam belőle, ami nem sokat jelent, egy nyugis napon újra megpróbálom. Nem adom fel!☺️

    Vélemény, hozzászólás?

    Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük