Így alakul a nyomtatott sajtó népszerűsége
Nem emlékszem, mikor volt a kezemben utoljára nyomtatott újság, ha az akciós újságokat nem számítjuk. Arra viszont emlékszem, hogy régen milyen szívesen jártam az újságoshoz. Talán a kilencvenes évek közepén-végén, még a net terjedése előtt, a kapitalizmus térhódítása közepette volt még egy utolsó fénykora a nyomtatott sajtónak. Amikor megjelentek a csilli-villi Relay/Inmediók, tele színes, többek között küldöldi magazinokkal. Rendszeresen látogattam ezeket a szentélyeket, belelapozgattam az újságokba, és úgy éreztem, kinyílik a világ. Ki gondolta volna akkor még, hogy ez a virágzás nem lesz hosszú életű, ugyanakkor néhány év múlva még ennél is szélesebbre tárul az az ajtó az információk felé?
Egyébként ez az analóg-digitális kérdés hasonló ahhoz, ami a könyvek kapcsán is felmerült már, bár ott még erősen tartják magukat a nyomtatott művek. Egy kutatás szerint pedig a nyomtatott szöveg nagy előnye, hogy az ember jobban megjegyzi, mint az elektronikus szöveget.
Egyre csökken a nyomtatott lapok jelentősége
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása szerint viszont a nyomtatott lapok jelentősége évről évre csökken a tájékozódás piacán.
A legtöbb olvasót a hetilapok vesztették el, ezen a területen a fogyasztás 25,2 százalékkal esett vissza. A havonta vagy időszakosan megjelenő periodikák keresettségében 23,5 százalékos visszaesés tapasztalható, a napilapok viszont úgy tűnik, egészen jól megúszták az internet térhódítását, és mindössze 5,7 százalékos visszaesést tapasztaltak.
A legkeresettebb nyomtatott napilap a Blikk, amelyet 2022-ben 48 192 példányban nyomtattak ki. A második helyen a Kisalföld áll, amely 31 090 példányban jelentet meg. A nyomtatott lappéldány olvasottságát illetően a napilapok listáját toronymagasan a Blikk, a Bors és a Nemzeti Sport vezeti. A Blikknél ráadásul a recent (a legutóbbi számra jutó) olvasók száma a félmilliót is meghaladja. Mindhárom lapot legalább 200 ezer fő veszi kézbe naponta.
Ugyanez a sorrend a print- és online felülettel is rendelkező napilapok között. A Blikk oldalának a legmagasabb a látogatottsága: 961 ezer embert ért el napi szinten 2022-ben. A bors.hu (Bors) látogatottsága is nőtt (294 ezerről 461 ezer főre egy év alatt), míg a harmadik leglátogatottabb weboldal, a nemzetisport.hu (Nemzeti Sport) átlagos napi felhasználóinak száma valamelyest csökkent (247 ezerről 211 ezer főre) 2021-hez képest.
Hetilapok
Míg egy átlagos hetilapot 2021-ben még közel 52 700 példányban jelentettek meg, addig 2022-ben már csak 39 400 példányban nyomtattak. A korábbi években publikált legolvasottabb hetilap, a Nők Lapja vonatkozásában ugyan ezúttal nem közölt auditált adatokat a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szervezetet (MATESZ), de a Kiskegyed (121 663 példány) és a Színes RTV (111 031 példány) 2022-ben is meghaladta a százezres példányszámot.
A hetilapok közül a Szuperinfó bizonyult a legolvasottabbnak. Megjelenésenként 1,35 millióan vették a kezükbe 2022-ben, míg a havonta vagy ritkábban megjelenő nyomtatott sajtótermékek közül az ingyenes Patika Magazin volt a legnépszerűbb.
Online újságok
A 2021-es forgalmi adatokhoz képest az átlagos heti felhasználószám közel százezerrel nőtt a Nők Lapja, kétszázezerrel a 168 Óra, a Mandiner és a Ripost, illetve háromszázezerrel a Story weboldala esetében 2022-ben. A Ripost.hu (Ripost7) és a Hvg.hu (HVG) kiemelkedik a vizsgált oldalak közül, hiszen előbbit 1,73, utóbbit pedig több mint 1,37 millió ember kereste fel hetente, bár a két listavezető internetes lap helyet cserélt 2021-hez viszonyítva.
A kutatásban azok a nyomtatott sajtótermékek szerepelnek, amelyek vagy a MATESZ vagy a Nemzeti Olvasottság Kutatás (NOK) vagy az Egységes Digitális Mérésért Egyesület (EDME) adatbázisában megtalálhatók.
Forrás: MTI, kép: Unsplash
Hozzászólásokhoz gördülj a kapcsolódók alá!
Kedves olvasó,
ha nem vagy még támogató, lépj be a Klubba ITT. Csupán havi két kiló kenyér áráért, 2200 forint támogatásért elérsz minden támogatói tartalmat, a heti videókat és írásokat is. Alkalmi támogatásra Paypalon keresztül van lehetőség (kattints a kis gombra!).
Ha egyik mód sem megfelelő neked, de szeretnéd támogatni a Cenwebet és a rezervátumot, akkor keress minket mailben a hello@centauriweb.hu vagy a centauri16@gmail.com címen. Segítségedet előre is megköszönve, és remélve, hogy szövetségesek leszünk.
Én olvasok nyomtatott újságot!
Sok év óta előfizetek a Nők Lapjára, minden kedden hozza a postás. 🙂 Régebben megvettem a Színes RTV-t is, de pár éve már a neten nézem meg a tévéműsort.
Legutóbb akkor vásároltam nyomtatott újságot, amikor Centauri valamelyik írása megjelent benne. 🙂
Az meglepett, hogy a napilapok veszítették el a legkevesebb olvasót. Bár erre valószínűleg magyarázat lehet, hogy vidéken – főleg a kis falvakban – régóta fontos olvasnivalónak számítanak a megyei lapok.
Kíváncsi lennék egy olyan statisztikára is, hogy hány heti- vagy napilap szűnt meg az utóbbi 10-20 évben.
Vonaton, buszon újságot , vagy könyvet olvasok. Régen minden IP számot megvettem, alig vártam. Mostanában csak olyan lapokat vásároltam az újságosnál a vasúton, vagy a buszpályudvaron, ami nem igényel különösebb koncentrációt és tele van hülyeséggel, meg képekkel a celebekről. Tudom nem vall túl nagy intellektuális igényre, de valahogy utazáskor nem is bír az ember elmélyülni nagyon. Amúgy meg mindig otthagyom az átlapozott “szakirodalmat” az ülés hálójában:-)))), mert annyit sem ér, hogy megtartsam.
Kellenek a nívós weboldalak, mint ez itt, kicsit pótolja azokat az újságokat, női magazinokat amik szépek még mindig- nem veszik sokan , mert nagyon drágák. Ahogy a számítógépes újságok is- a fiam veszi- benne vannak állítólag a legújabb játékok. Volt egy újságíró barátom, aki Philadelphiában élt(sajnos 2016-ban elhunyt hirtelen), szabad úszó politikai karikaturista, újságíró, már 1987-ben létrehozott egy internetes magazint a VittyWorld nevűt- 1999-ig működött. Amúgy megtalálható a wikipédián. Sokáig őriztem a gyönyörű fotóalbumait amit az utazásai során készített az Image of America c. könyvéhez. Szóval ezzel csak azt szerettem volna mondani, hogy lehetett tudni már régen, a nyomtatott sajtó ideje elmúlt. Más kérdés, hogy hol tart ez az ország ebben és miért tolja a színvonaltalan lapokat kispályás emberekről(jah bocs én is megveszem…) és miért nem támogatnak hivatalosan olyan oldalakat is ami tudományos, ismeret terjesztő, színes és sokrétű mint ez itt.
Néhány éve még előfizettem a Hvg-re, sőt, néha még ajándékba is adtam féléves Hvg előfizetést.
Elmúltak azok az idők….