đŸ’„ VĂ©gre! Itt az indok, miĂ©rt jogos mĂ©g mindig a remĂ©ny

Végre! Itt az indok, miért jogos még mindig a remény

kisfontos


BĂĄrmit teszĂŒnk is, akarva akaratlanul ott motoz a hĂĄttĂ©rben a kĂ©rdĂ©s: de miĂ©rt? Mi Ă©rtelme? KĂŒlönösen igaz ez Ășjabban, Ă©s egyre igazabb Ă©vrƑl Ă©vre, ahogy haladunk elƑre civilizĂĄciĂłs kĂĄoszunkban Ă©s egy rakĂ©ta sebessĂ©gĂ©vel hasĂ­tunk a teljes klĂ­macsƑd felĂ©. Gyakran Ă©rezhetjĂŒk Ășgy, hogy mĂĄr tegnap se volt sok Ă©rtelme annak, hogy kevesebb mƱanyagot hasznĂĄljak, kevesebb energiĂĄt fogyasszak, kevesebbet utazzak, kevesebbet vĂĄsĂĄroljak, vagy annak, hogy ĂŒltessek mĂ©g egy fĂĄt, de ma aztĂĄn mĂĄr vĂ©gkĂ©pp nincs Ă©rtelme! Se ennek, se mĂĄsnak. EgyĂĄltalĂĄn semminek se.

KorĂĄbban

az ilyen ĂĄllapotra vagy gondolkodĂĄsra rĂĄhĂșztunk volna mindenfĂ©le kĂłrismĂ©t, depressziĂłnak vagy jobb esetben pesszimizmusnak vĂ©ltĂŒk volna, de ma mĂĄr, ha valaki ezzel Ă©bred, tökĂ©letesen normĂĄlis. SƑt, az is helyĂ©nvalĂłnak, legalĂĄbbis indokoltnak tƱnik, ha valaki ezzel kel Ă©s ezzel fekszik – lassan mĂĄr kĂ©t Ă©rfelvĂĄgĂĄs között.

De akkor mĂ©gis, miĂ©rt kĂŒzdĂŒnk mĂ©g sokan? MiĂ©rt ƑrizzĂŒk a derƱt Ă©s remĂ©nyt, amikor az racionĂĄlis alapokon mĂ©rve tökĂ©letesen indokolhatatlan?

TalĂĄn csak nem azĂ©rt, mert a szĂ­vĂŒnk mĂ©lyĂ©n, vagy esetleg zsibbadt Ă©rtelmĂŒnk homĂĄlyĂĄban mĂ©gis ott motoz egy gondolat; egy tiszta felismerĂ©s, de legalĂĄbbis annak lehetƑsĂ©ge; a sejtĂ©s, hogy annak nincs, mert nem lehet Ă©rtelme, hogy semminek semmi Ă©rtelme nincs.

Csak egy bökkenƑ van:

az istennek sem talĂĄlunk rĂĄ a kulcsra, ami azt az ajtĂłt nyitnĂĄ, melynek tĂșloldalĂĄn nem a remĂ©ny van, nem, mert az bennĂŒnk van mĂ©g, hanem a remĂ©ny indoklĂĄsa.

HosszĂș Ă©s oly gyakran hiĂĄbavalĂł remĂ©nykedĂ©s utĂĄn mĂĄr jobban vĂĄgyunk erre az indoklĂĄsra, mint a remĂ©nyre magĂĄra. A remĂ©ny amĂșgyis olyan, hogy vagy van, vagy nincs. De amikor van, akkor is kĂ­nzĂł sokszor, a remĂ©ny maga is, nem egyszer legalĂĄbb annyira, mint amilyen rettentƑ a totĂĄlis remĂ©nytelensĂ©g volna, egĂ©szen addig, mĂ­g nincs jĂłl lĂĄthatĂł, Ă©rtelmezhetƑ indoka.

Jobb hĂ­jĂĄn,

amikor jobbĂ­tani akarunk, Ă©s hinni abban, hogy elkerĂŒlhetjĂŒk mĂ©g az elkerĂŒlhetetlent, pĂ©ldĂĄul a totĂĄlis klimatikus összeomlĂĄst, a minden korĂĄbbinĂĄl durvĂĄbb ökolĂłgiai vĂĄlsĂĄgot, fajok milliĂłinak statĂĄriĂĄlis kihalĂĄsĂĄt, Ă©s a többit
 leginkĂĄbb morĂĄlis alapĂĄllĂĄsba helyezzĂŒk magunkat, erkölcsi kĂ©rdĂ©ssĂ© emeljĂŒk, miĂ©rt nem kell kinyĂ­rni mĂ©g egy orrszarvĂșt, kivĂĄgni mĂ©g egy fĂĄt, megvenni mĂ©g egy repĂŒlƑjegyet, megtankolni mĂ©g egyszer azt a rohadt autĂłt.

De azt is Ă©rezzĂŒk – Ă©s ezĂ©rt nem nyugszanak Ă©vezredes etikai-hitbĂ©li vitĂĄink sem –, hogy a morĂĄl, az erkölcs is valamikĂ©nt esetleges, Ă©s mindig lĂĄtunk rĂĄ pĂ©ldĂĄt, akĂĄr a tĂĄvoli törtĂ©nelmi idƑkben, akĂĄr tegnaprĂłl, hogy ezek sem abszolĂștumok, ezeket is felfĂŒggesztjĂŒk idƑrƑl idƑre, ezek is relativizĂĄlĂłdhatnak szinte bĂĄrhol Ă©s bĂĄrmikor.

Nincs mĂĄr kapaszkodĂł.

KĂŒlönösen nehezen vĂ©dhetƑ racionĂĄlisan az, amikor szemĂ©lyesen mi kelĂŒnk a bioszfĂ©ra ilyen-olyan vĂ©delmĂ©re, amikor pontosan tudjuk:

  • egyedĂŒl vajmi kevesek vagyunk
  • Ă©s ami rosszabb: a többsĂ©g nem fog ugyanĂ­gy tenni.

A kĂ©t tĂ©ny összegĂ©bƑl megint csak nem tud mĂĄs kijönni: ennek sincs semmi Ă©rtelme.

Ez a kĂ©rdĂ©s mĂ©g vĂ©rmesebben vetƑdik fel akkor, ha valaki rezervĂĄtumot alapĂ­t. Amikor terĂŒletet adunk vissza a vadonnak, mĂ­g vĂ©gig tisztĂĄban vagyunk vele: a rendszer egĂ©sze viszont bĂĄrmikor összeomolhat.

SƑt, azzal is tisztĂĄban vagyunk, hogy voltakĂ©pp mĂĄr omlik is, ezt meg is Ă­rtuk, nem is tegnap, hanem mĂĄr 2017-ben, Ă©s egy ilyen terĂŒlet talĂĄn kĂ©sleltethet valamit, de azt is csak felfoghatatlanul csekĂ©ly, kimutathatatlanul aprĂł lĂ©ptĂ©kben Ă©s mĂ©rtĂ©kben, s leginkĂĄbb mĂ©gis abban remĂ©nykedhetĂŒnk, hogy esetleg mĂĄsok is hasonlĂłan tesznek majd, de ha nem is, akkor legalĂĄbb egy tĂĄvoli utĂłkor szĂĄmĂĄra tanulsĂĄgos lehet a kĂ­sĂ©rletĂŒnk

– mely az emberisĂ©g utolsĂł kĂ­sĂ©rletei között is az egyik legkevĂ©sbĂ© jelentĂ©keny volt.

A szĂł legszorosabb Ă©rtelmĂ©ben Ă©s racionĂĄlis alapokon teljesen vĂ©dhetetlen egy vĂ©dett terĂŒlet lĂ©trehozĂĄsa.

Ennél mår csak az védhetetlenebb, ha valaki ennyit sem tesz.

EgyedĂŒl morĂĄlis alapokon tudunk valamit elhebegni-habogni arrĂłl, miĂ©rt kell mĂ©gis terĂŒleteket vĂ©deni, ĂĄldozatokat hozni a bioszfĂ©ra, az emberi nem Ă©lƑhelyĂ©nek Ă©rdekĂ©ben, de ahogy mondtuk: vĂ©gsƑ soron ezt sem igazĂĄn tudjuk megvĂ©deni.

Ugyanakkor harminc Ă©ve tanĂ­tom, Ă­rom Ă©s mondom, hogy vannak olyan törvĂ©nyszerƱsĂ©gek, melyek nem csupĂĄn egy-egy speciĂĄlsi esetet, rĂ©szterĂŒletet Ă­rnak le, hanem Ă©rvĂ©nyesek a rendszer, a bioszfĂ©ra egĂ©szĂ©re is.

Ennek a mindent szabålyozó, mindent leíró egyetlen törvénynek a létét sokan ismerték, és sokan keresték mår e törvény mibenlétét,

SzĂłkratĂ©sztƑl egĂ©szen Einsteinig.

A nagy, egyetlen törvĂ©nyt termĂ©szetesen Ă©n sem talĂĄltam meg, de azt rĂ©gĂłta szajkĂłzom, hogy a bioszfĂ©ra minden bizonnyal Ășgy mƱködik, mint bĂĄrmely mĂĄs Ă©lƑ szervezet (ugyanezt ĂĄllĂ­totta Lovelock), Ă©s mint ilyen, ismeri az akciĂłs potenciĂĄlt is.

AkciĂłs potenciĂĄl

Az akciĂłs potenciĂĄl szerint reagĂĄl pĂ©ldĂĄul a tĂ©rdĂŒnk a kalapĂĄcsĂŒtĂ©sre. Kisebb ĂŒtĂ©sekre meg se rezzen, akkor sem, ha finoman növeljĂŒk az ĂŒtĂ©s erejĂ©t. De ha ismĂ©t növeljĂŒk, Ă©s aztĂĄn ismĂ©t, elĂ©rĂŒnk egy hatĂĄrhoz, amit a biolĂłgia ingerkĂŒszöbnek hĂ­v, amikor aztĂĄn a tĂ©rd vĂĄratlanul kirĂșg, akkor viszont „indokolatlan” hevessĂ©ggel, mintha minden korĂĄbban kapott ingert is egyben sĂŒtne ki.

A bioszféra is így fog reagålni

– mondom, Ă­rom több mint harminc Ă©ve, csak Ă©pp szĂĄmunkra az a nagyon rossz hĂ­r, hogy gƑzĂŒnk sincs arrĂłl, hol van a bioszfĂ©ra szĂĄmĂĄra az ingerkĂŒszön. 2017-ben Ă©pp azt Ă­rtam meg, hogy szerintem akkor Ă©rtĂŒk el ezt a kĂŒszöböt, Ă©s a bioszfĂ©ra 2017-ben mutatott elƑször olyan egyĂ©rtelmƱ Ă©s lĂĄtvĂĄnyosan heves ellenreakciĂłkat, amit egy ingerkĂŒszöb ĂĄtlĂ©pĂ©sĂ©nĂ©l szoktunk lĂĄtni olyan kisebb rendszerek esetĂ©n is, mint amilyen kicsi rendszer egy emberi test.

Minap pihenĂ©skĂ©pp meghallgattam SzathmĂĄry Eörs evolĂșciĂłbiolĂłgus egyik elƑadĂĄsĂĄt, s örömmel lĂĄttam, hogy elkĂ©pzelĂ©sem az akciĂłs potenciĂĄlrĂłl nem egyedĂŒlĂĄllĂł, ismeri ezt a mechanizmust az evolĂșciĂłbiolĂłgia is, csak Ă©pp mĂĄskĂ©nt nevezi: ĂĄtbillenĂ©snek mondja.

A nagy åtbillenés

DefinĂ­ciĂłja szerint az egyik leglĂ©nyegesebb tulajdonsĂĄga, hogy olyan Ășj ĂĄllapotot hoz lĂ©tre, ahonnan mĂĄr nincs visszaĂșt. Az ĂĄtbillenĂ©s sorĂĄn, Ă©pp ahogyan az akciĂłs potenciĂĄlnĂĄl, vĂ©gĂŒl egy egĂ©szen kicsi vĂĄltozĂĄs viszi ĂĄt a rendszert elƑször instabil ĂĄllapotba, aztĂĄn pedig egy mĂĄsik, Ășj egyensĂșlyba, ahonnan nem lehet visszatĂ©rni az eredeti ĂĄllapotba. Ez irreverzibilis folyamat.

Csak Ă©n teszem hozzĂĄ: elvileg vissza lehet tĂ©rni, nyilvĂĄn, de az is csak egy nagy ĂĄtbillenĂ©ssel lehetsĂ©ges. MĂĄs kĂ©rdĂ©s, hogy matematikailag annak esĂ©lye, hogy egy Ășjabb ĂĄtbillenĂ©ssel ugyanoda jussunk vissza, szinte nulla.

De nem is ez a lĂ©nyeg. EmeljĂŒk kis azt a parĂĄnyi, idƑben viszonylag rövid pillanatot, amikor az ĂĄtbillenĂ©s megtörtĂ©nik. TalĂĄn ki sem kell emelni, hisz anĂ©lkĂŒl is Ă©rzƑdik: ott törtĂ©nik a lĂ©nyeg.

Ott vĂĄltozik meg minden. Ott dƑl el a sorsunk. Ott dƑl el milliĂł Ă©s milliĂł faj sorsa. Ha tetszik, milliĂł Ă©s milliĂł faj sorsa ott, abban a rövid idƑintervallumban dƑl romba.

És e pillanatot megelƑzi majd valami. De nem egy atombomba. Nem egy meteor, hanem valami egĂ©szen aprĂł, mondhatni bagatell vĂĄltozĂĄs. A klasszikus „utolsĂł csepp a pohĂĄrban” – Ă©s amint ezt Ășjfent ĂĄtgondolom, ezĂșttal egy kissĂ© az evolĂșciĂłbiolĂłgia szemszögĂ©bƑl, „megvilĂĄgosodom”.

ValĂłban:

minden jel arra mutat,

hogy amint van ingerkĂŒszöb, Ășgy van a rendszernek tƱrƑkĂ©pessĂ©ge is. NyilvĂĄnvalĂł, nemcsak nekem, hanem egyre többeknek, hogy van valahol egy hatĂĄr. NyilvĂĄnvalĂł, hogy bĂĄr ezerĂ©ves menetelĂ©s vĂ©gĂ©n jutunk el ehhez a tƱrĂ©shatĂĄrhoz, de amikor ĂĄtlĂ©pjĂŒk, Ă©s ezzel felborul a rĂ©gi vilĂĄg Ă©s egyensĂșly vĂ©gleg, amikor ez bekövetkezik, mĂĄr csak egy tyĂșklĂ©pĂ©st teszĂŒnk meg. Ugyanakkor nem tudjuk, hogy melyik aprĂł mozzanat lesz az utolsĂł.

Amint szoktuk mondani:
A leghosszabb Ășt is az elsƑ lĂ©pĂ©ssel kezdƑdik.

De miĂ©rt nem gondolunk arra, hogy a leghosszabb Ășt is az utolsĂł, aprĂł kis lĂ©pĂ©ssel Ă©r vĂ©get. Az összeomlĂĄsba vezetƑ Ășt is.

Amint ezt Ășjfent ĂĄtgondolom ezredszer, Ă©s megint, Ă©vtizedek alatt ki tudja hĂĄnyadik alkalommal, felötlik egy rĂ©m egyszerƱ kĂ©rdĂ©s. Ha ez Ă­gy igaz, akkor a fordĂ­tottja is az! MiĂ©rt nem fordĂ­tjuk meg a kĂ©rdĂ©st?

Ha nem tudhatom, melyik rossz lĂ©pĂ©sĂŒnk lesz az utolsĂł, melyik lesz az, ami ĂĄtvisz minket az ĂĄtbillenĂ©sbe, akkor azt sem tudhatjuk, hogy melyik jĂł lĂ©pĂ©s lesz az, ami mĂ©g megakadĂĄlyozza mindezt!

És ez jĂłval több annĂĄl a morĂĄlnĂĄl Ă©s etikĂĄnĂĄl, amit az ember teremtett a maga fĂ©kentartĂĄsĂĄra, de oly sokszor mindhiĂĄba.

Ez egyszerƱ, ez pƑre matematika.

Az egyetlen, ami mindenre igaz. Sokszor Ă­rtam mĂĄr: az univerzum, Ă©s Ă­gy vĂ©gsƑ soron minden mĂĄs – a biolĂłgia, ökolĂłgia, a fizika, a kĂ©mia
 – nyelve is a matematika. A matematika az univerzumok eszperantĂłja. Ha valami megkĂ©rdƑjelezhetetlen, akkor az a matematika.

Ha egyik irĂĄnyban mƱködik az akciĂłs potenciĂĄl, akkor mƱködnie kell a mĂĄsik irĂĄnyba is. Ha az inger mĂ©rhetetlenĂŒl kicsi emelĂ©sĂ©vel is kivĂĄlthatok heves reakciĂłt, akkor ugyanĂ­gy a mĂ©rhetetlenĂŒl kicsi csökkentĂ©sĂ©vel el is kerĂŒlhetem azt!

Vagyis tegyek bĂĄrmi keveset, van rĂĄ esĂ©ly, hogy Ă©pp ez a kevĂ©s fogja a hatalmas rendszer egĂ©szĂ©t az ĂĄtbillenĂ©s elƑtti tartomĂĄnyban tartani.

Ezen a ponton moralitĂĄsunk nem az oly gyakran ingatag istenhiten vagy össztĂĄrsadalmi konszenzuson alapul (amikor erƑs a gyanĂșnk, hogy se tĂĄrsadalom, se konszenzus nem volt soha), hanem biolĂłgiai törvĂ©nyszerƱsĂ©geken.

Mivel nem tudhatod,

hogy nem Ă©pp a te aprĂł jelenlĂ©ted lesz-e az akciĂłs potenciĂĄl kivĂĄltĂłja (vagy gĂĄtlĂłja), olyan felelƑssĂ©ged van, mintha a rendszer egĂ©sze fölött opponĂĄlnĂĄl. HatalomrĂłl szĂłl ez is, de mennyire mĂĄskĂ©nt!

Paradoxon, de minden rĂ©sztvevƑ kezĂ©ben ott van az egĂ©sz fölötti oppozĂ­ciĂł teljessĂ©ge!

És mivel a biolĂłgia alapja is vĂ©gsƑ soron matematika, morĂĄlunk is a szĂĄmok erkölcse. ValĂłjĂĄban nem kell hozzĂĄ egyetĂ©rtĂ©s, Ă©s mĂ©g hit sem. Csak a realitĂĄsok valĂłsĂĄghƱ belĂĄtĂĄsa.

Úgy hisszĂŒk, hogy az egyetlen igazĂĄn demokratikus intĂ©zmĂ©ny az univerzumban a halĂĄl, hisz ez az egyetlen, ami mindenkire egyarĂĄnt Ă©rvĂ©nyes, amely mindenkit egykĂ©nt pusztĂ­t el legvĂ©gĂŒl. MiĂ©rt nem gondolunk soha arra, hogy ennek alapfeltĂ©tele kell legyen, hogy megszĂŒlessen az, aki majd meghal egyszer. Vagyis muszĂĄj lennie rögtön egy mĂĄsik demokratikus „intĂ©zmĂ©nynek” is:

a létbe érkezés semmivel se kevésbé demokratikus, mint a halål.

Most viszont azt is belĂĄthatjuk, hogy az univerzum nemcsak a kĂ©t vĂ©gponton bĂĄnik velĂŒnk nagyvonalĂșan, hisz a szĂŒletĂ©s Ă©s halĂĄl közötti idƑben is olyan hatalom van a kezĂŒnkben, olyan hatĂĄst gyakorolhatunk egy rezzenĂ©sĂŒnkkel is, mintha a vilĂĄgegyetem teljhatalmĂș urai volnĂĄnk.

Ekkora szabadsĂĄggal, ennyi privilĂ©giummal Ă©s hatalommal a kezĂŒnkben pedig mĂĄst nem is tehetĂŒnk, minthogy naponta döntĂŒnk a bioszfĂ©ra, sƑt a mĂ©g ĂĄt sem lĂĄtott univerzum sorsĂĄrĂłl.

Úgy tƱnik, hogy a lĂ©t velejĂĄrĂłja ez a hatalom, annak pedig, hogy ebbƑl ilyen keveset Ă©rzĂ©kelĂŒnk, hogy ennyire elbizonytalanodtunk az Ă©letĂŒnk Ă©s lĂ©tĂŒnk, jelenĂŒnk Ă©s jövƑnk minden kĂ©rdĂ©sĂ©ben, csak egyfajta lĂ©tfelejtĂ©s lehet az oka.

Mintha megfeledkeztĂŒnk volna arrĂłl, hogy valĂłban lĂ©tezĂŒnk.

A halĂĄl pillanatĂĄig bizonyosan.

Mintha abbĂ©li fĂ©lelmĂŒnkben Ă©s gƑgĂŒnkben, hogy zĂĄrva elƑttĂŒnk az ablak, ami szĂ­nrƑl szĂ­nre megmutatnĂĄ, mi van, vagy mi nincs a halĂĄl utĂĄn, ez blokkolnĂĄ azt az idƑt is, amikor mĂ©g nagyon is Ă©lĂŒnk, Ă©s amikor mĂ©g nagyon is tehetnĂ©nk szinte bĂĄrmit a sajĂĄt Ă©letĂŒnk Ă©s halĂĄlunk vagy a nagy Ă©s közös Ă©let vagy halĂĄl Ă©rdekĂ©ben vagy ellenĂ©ben.

TegyĂŒk tehĂĄt fel a kĂ©rdĂ©st Hamlet utĂĄn szabadon megint:

Lenni vagy nem lenni?

És vĂ©gre legyĂŒnk.            


HozzĂĄszĂłlĂĄsokhoz gördĂŒlj a kapcsolĂłdĂłk alĂĄ!


  • JĂ©gvilĂĄgba költözik az ĂĄllatkert jegesmedvĂ©je

    Jégvilågba költözik az ållatkert jegesmedvéje

    A FƑvĂĄrosi Állat- Ă©s NövĂ©nykert azt Ă­rja, hogy Lloyd, az ĂĄllatkert jegesmedvĂ©je hamarosan elutazik egy mĂĄsik ĂĄllatkertbe, a NyĂ­regyhĂĄzi Állatparkba. A megĂŒresedƑ fĂ©rƑhelyre barnamedvĂ©ket…TovĂĄbb


Kedves olvasĂł,

ha nem vagy mĂ©g tĂĄmogatĂł, lĂ©pj be a Klubba ITT. CsupĂĄn havi kĂ©t kilĂł kenyĂ©r ĂĄrĂĄĂ©rt, 2200 forint tĂĄmogatĂĄsĂ©rt elĂ©rsz minden tĂĄmogatĂłi tartalmat, a heti videĂłkat Ă©s Ă­rĂĄsokat is. Alkalmi tĂĄmogatĂĄsra Paypalon keresztĂŒl van lehetƑsĂ©g (kattints a kis gombra!).

Ha egyik mĂłd sem megfelelƑ, de szeretnĂ©d tĂĄmogatni a Cenwebet Ă©s a rezervĂĄtumot, akkor keress minket mailben a hello@centauriweb.hu vagy a centauri16@gmail.com cĂ­men. SegĂ­tsĂ©gedet elƑre is megköszönve, Ă©s remĂ©lve, hogy szövetsĂ©gesek leszĂŒnk.   

mĂ©g több “Kisfontos”

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

még több publicisztika

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

Greta Thunberg Ă©s a Centauri-szindrĂłma

Ez gyĂłgyulĂĄsom egyetlen esĂ©lye. De attĂłl tartok, hogy vĂ©gsƑ soron gyĂłgyĂ­thatatlan maradok. Nekem ezzel a szindrĂłmĂĄval kell egyĂŒtt Ă©lnem…TovĂĄbb

LĂ©gy oly kedves, oszd meg ezt a cikket!
KöszönjĂŒk!

7 hozzĂĄszĂłlĂĄs

  1. Ó, de jó ez az írás!! 🙂 🙂

    S milyen jĂł, hogy elƑvetted Ă©s boncolgatod ezt a kĂ©rdĂ©st, mert nem mondom, hogy ezzel kelek Ă©s fekszem, de bizony gyakran eszembe jut: van Ă©rtelme?
    Te sokkal többet tehetsz a 11 hektĂĄrodon, mint Ă©n az erkĂ©lyemen, de ezutĂĄn azzal a tudattal gyƱjtöm tovĂĄbbra is szelektĂ­ven a szemetet, etetem a madarakat, ĂŒltetek virĂĄgot az erkĂ©lyen, stb., hogy hĂĄtha ez az a bizonyos kis lĂ©pĂ©s.
    Köszi! 🙂
    Osztom is rögvest.

    (Azzal picit vitĂĄba szĂĄllnĂ©k, hogy a szĂŒletĂ©s ugyanolyan demokratikus, mint a halĂĄl, hiszen arrĂłl, hogy megszĂŒlessen-e valaki, dönthetnek mĂĄsok elƑzetesen. De ha mĂĄr megszĂŒletett, akkor a halĂĄl egĂ©szen biztosan eljön mindenkinek elƑbb, utĂłbb.)

  2. Ez aztĂĄn kƑkemĂ©ny logikai, matematikai Ă©rvelĂ©s! Az Ă©let, mint logikai lĂĄncolatok sok ismeretlenes egyenlete. A konklĂșziĂłval tökĂ©letesen egyetĂ©rtek. (Minden esĂ©lyt meg kell ragadnunk.) A megoldĂĄs pedig, a lĂ©tĂŒnk megĂ©lĂ©se. És itt Ăłhatatlanul az jut eszembe, ahogy a hangyĂĄk, mĂ©hek szervezik az Ă©letĂŒket. Ösztönösen. TudjĂĄk, hogy mikor mit kell tenniĂŒk ahhoz, hogy az Ƒ kis univerzumuk mƱködjön. De fogalmuk sincs a többirƑl. A nagyobb rendszerekrƑl. Az embernek van öntudata egyedĂŒl. (EgyĂ©bkĂ©nt azt hiszem, hogy ez a vĂ©gsƑ, megvĂĄlaszolhatatlan kĂ©rdĂ©s, hogyan, honnan?).
    Az öntudatunkkal viszont elvesztettĂŒnk olyan tulajdonsĂĄgokat, amiknek a többi Ă©lƑlĂ©ny birtokĂĄban van. Ez lenne a “lĂ©tfelejtĂ©s”? Hamlet is ilyesmit boncolgat. (” Nem puszta sĂ­p..”)

  3. Ha konkretizĂĄlni kellene a lĂ©tfelejtĂ©st, mĂĄrpedig kell, ha tĂșl akarunk lĂ©pni rajta, azt mondanĂĄm, hogy az ember, beleveszik olyan magĂĄval cipelt hĂ©tköznapi nyƱgökbe, amik lassan lezĂĄrjĂĄk a szemhatĂĄrt, Ă©s mĂĄr nem kĂ©pes messzebbre lĂĄtni a hangyĂĄknĂĄl, de ugyanakkor mĂĄr nem rendelkezik sok olyan ösztönös bevĂ©sƑdĂ©ssel, mint azok. És szerintem itt nagyon fontos tĂ©nyezƑ lehet annak az egysĂ©ges, istenhitnek az elvesztĂ©se is, ami nagyjĂĄbĂłl a 19. sz-ig többĂ© kevĂ©sbĂ© összetartotta az emberi lĂ©tet. Ehelyett Ășj rendszert, akĂĄr a mindennapi lĂ©thez erkölcsi sorvezetƑt alkotni, a legtöbb ember kĂ©ptelen. InnentƑl kezdve pedig eluealkodik a semminek semmi Ă©rtelme, a nihilzmus. Minden tĂ©ren.

  4. NĂ©ha az az Ă©rzĂ©sem tĂșlgondolt az, mi Ă©rtelme a lĂ©tnek Ă©s hogyan.
    Ha mĂĄr a vallĂĄs mint az emberisĂ©g “kapaszkodĂłja” szĂłba jött, nekem sosem hatĂĄrozta meg a vilĂĄgkĂ©pem s benne a helyem. Stabil hitrendszerrel- belsƑvel- jĂłl elboldogul az ember a nagy valamiben. A halĂĄllal meg nem igazĂĄn kell törƑdni egyĂ©ni szinten, Ășgyis jön akkor amikor a gĂ©nekbe vĂ©sett idƑ lejĂĄr. AmĂșgy az igaz, az ĂĄtlag vagy az alatti tudati szintnek kell egy minimum erkölcs ami ĂștmutatĂĄst ad- jĂłl hasznĂĄltĂĄk a törtĂ©nelem sorĂĄn erre pl. a keresztĂ©ny hitrendszert- szĂĄmomra ijesztƑ.

    1. Én sem a keresztĂ©ny egyhĂĄz törtĂ©netĂ©re gondolok, mert abba jobb nem is belegondolni, hanem az elmĂșlt korok ĂĄtlagemverĂ©nek mĂ©giscsak valamilyen erkölcsi, vilĂĄgnĂ©zeti rendszert biztosĂ­tĂł kapaszkodĂłkra, amik a viszonyĂ­tĂĄsi pontok voltak.
      Ma sem képes mindenki kimunkålni még egy következetes erkölcsi rendszert sem, nemhogy vilågnézetit.

  5. Nincs mit hozzĂĄtenni, Cen’.
    De, az elkeserĂ­tƑ, amilyennek most a vilĂĄgot lĂĄtom. NĂ©ha az az Ă©rzĂ©sem, mintha mĂ©g siettetnĂ©k is az összeomlĂĄst.
    Joggal merĂŒl fel a kĂ©rdĂ©s az utĂłd nemzedĂ©kben: miĂ©rt hagytĂĄtok, hogy Ă­gy legyen?

Vélemény, hozzåszólås?

Az e-mail cĂ­met nem tesszĂŒk közzĂ©. A kötelezƑ mezƑket * karakterrel jelöltĂŒk