Így hitetik el velünk a cégek, hogy zöldek
Korábban írtunk arról, hogyan manipulálják a közvéleményt az olajtársaságok, most pedig hatvan magyarországi cég kommunikációs stratégiáira derített fényt a Versenyhivatal, amely ebben a hónapban hatvan weboldalt tekintett át egy átfogó gyorsellenőrzésen.
Fókuszban a zöld állítások
A vizsgálat fókuszában a ruházati termékek, a kozmetikumok, a tisztítószerek és a napi fogyasztási cikkek voltak, ezen belül is a csomagolásokon található “zöld” állítások. Az elemzés szerint a magyarországi vállalkozások hosszú értelmezésekkel és nem rendszerezett módon kommunikálnak a fenntarthatóságról.
- Gyakoriak az általános jellegű állítások (például “zöld”, “környezettudatos”)
- Ezek alátámasztása viszont nehezen található meg az adott honlapon, vagy csak angolul jut el a fogyasztóhoz, gyakran az anyacég weboldalán.
- Több esetben a környezet védelmében tett lépések a vállalkozás üzletpolitikájához tartoznak, nem pedig az adott termékre vonatkoznak.
A GVH vizsgálata ugyanakkor pozitív példákat is talált, amilyen például a zöld állítások értelmezését segítő “fenntarthatósági szószedet”, vagy a cég környezetvédelmi aktivitásának átlátható és közérthető bemutatása.
A Versenyhivatal 2022 novemberében kezdődő és várhatóan 2023 nyarán lezáruló átfogó piacelemzésének célja, hogy szempontokat adjon a jogalkotó számára egy egységes állítás- és jelölésrendszer bevezetéséhez, amellyel erősödhet a fogyasztók bizalma a fenntarthatósági állítások iránt.
Forrás: MTI, kép: Unsplash
De jó is volna, ha a zöld tényleg zöld lenne, nem kamu zöld!
Igen. 🙂 De a hasonló kezdeményezésekkel legalább igyekeznek terelgetni a cégeket, noha virágzik a zöldrefestés.
Igen. 🙂 De a hasonló kezdeményezésekkel legalább igyekeznek terelgetni a cégeket, noha virágzik a zöldrefestés.