Csapdába ejtik a madarakat a városi fények

madarak fényszennyezés

A madarak a fényszennyezés csapdájába esnek


Közel ezer madár pusztult el október elején Chicagóban, amikor egy kivilágított üvegépületnek ütköztek. Bár az ilyen nagyságrendű tömeges halálesetek ritkák, a fényszennyezés komoly – és egyre növekvő – veszélyt jelent a vonuló madarakra.

Nemrég a kutatók az amerikai időjárási radarok adatait használva feltérképezték, hol állnak meg a madarak a leggyakrabban. Azt találták, hogy a mesterséges fény a legfontosabb jellemzője azoknak a helyszíneknek, ahol szívesen leszállnak.

A városok azonban az ütközésveszélyes épületek mellett más okokból sem a legkedvezőbb élőhelyek a vonuló madaraknak. Kevesebb a tér, az élelem, ugyanakkor több ember és macska fenyegeti őket. Ugyan egyes városi parkok alkalmas pihenőhelyek lehetnek, de a szűkösebb tér miatt nagyobb verseny alakulhat ki a korlátozott erőforrásokért. A kutatók ezért “ökológiai csapdának” nevezik a városokat a madárvonulás szempontjából.

A tanulmány több mint tízmillió radaradatok párosított táj- és helyalapú információkkal. A kedvelt pihenőhelyek negyvenkilenc jellemzője közül pedig a fényszennyezés volt a második legfontosabb.

A madarak városok iránti vonzalma feladja a leckét a természetvédőknek. A városközpontokat madárpihenőkként kellene megőrizni, vagy érdemes lenne inkább a közvilágítás ellen kampányolni?

Utóbbi mindenképp kemény dió, mert a közvilágítás fenntartására társadalmi nyomás is irányul. Pedig a fényszennyezés az embereknek sem tesz jót. Megzavarhatja a cirkadián ritmusunkat, és szélsőséges esetben akár egészségügyi problémákhoz is vezethet, például depresszióhoz és szív- és érrendszeri betegségekhez.

Ugyanakkor akár a fényerő csökkentése vagy a lámpák színének lágyítása is segíthet. Az élénk fehér vagy kék fények a legrosszabbak a vadon élő állatokra nézve, míg a melegebb árnyalatok, például a vörös, a narancs és a sárga kevésbé vonzzák őket.

Megfigyelték például, hogy amíg a kommunikációs tornyok fehér fényt sugároztak a repülőgépek figyelmeztetésére, a madarak közel mentek hozzájuk, és nekiütköztek a környező vezetékeknek. 2016-ban azután ezekből a kutatásokból kiindulva az amerikai Légiközlekedési Hivatal új szabályozást vezetett be, és a kommunikációs tornyokon azóta egységesen piros lámpát kell alkalmazni. Ez az intézkedés drámaian csökkentette a madárbaleseteket.

A Cornell Egyetem egy nagyon jó vonuláskövető eszközt fejlesztett, aminek segítségével fel lehet készülni a madarak érkezésére, és akár a világítást is le lehet kapcsolni:

Forrás: Phys.org, képek: Unsplash

Hozzászólásokhoz gördülj a kapcsolódók alá!


Kedves olvasó,

ha nem vagy még támogató, lépj be a Klubba ITT. Csupán havi két kiló kenyér áráért, 2200 forint támogatásért elérsz minden támogatói tartalmat, a heti videókat és írásokat is. Alkalmi támogatásra Paypalon keresztül van lehetőség (kattints a kis gombra!).

Ha egyik mód sem megfelelő neked, de szeretnéd támogatni a Cenwebet és a rezervátumot, akkor keress minket mailben a hello@centauriweb.hu vagy a centauri16@gmail.com címen. Segítségedet előre is megköszönve, és remélve, hogy szövetségesek leszünk.   

még több madárvonulás

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

még több madár

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

Még álmukban is énekelnek a madarak?

Gabriel Mindlin, a Buenos Aires-i Egyetem fizikusa a 2000-es évek elején kezdett el érdeklődni a madárdal mechanikája iránt. Akkor még azt hitte, hogy ez csak…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük