Élet a Facebook-buborékon túl

Telefon

Élet a Facebook-buborékon túl


Ez a cikk már régóta várakozott a fiókban a megfelelő pillanatra várva. Miután Cen’ írt arról, hogy mi mindent tol a gyanútlan szemlélődő arcába a TikTok, elérkezettnek láttam az időt, hogy megmutassam, mik kerültek elő a Facebook-hírfolyamomban, amikor a profilfeltörés idején új, “szűz” regisztrációt kellett nyitnom.

Megnézhettem, mit ad elém az algoritmus, ha nem kap tőlem fogódzókat.

Illetve ez nem teljesen pontos, mert a nememet és a koromat tudta, ennek fényében pedig más érdekes kísérleteket is lehetne tenni, hogy mit dob fel más korosztályoknak és férfiaknak, de ezt talán majd legközelebb.

Szóval ilyen a buborék

Kézzelfogható tapasztalatom lett arról, hogy milyen is ez a bizonyos közösségimédia-buborék. A jelenség nem könnyen érhető tetten, amíg az ember benne van, sokkal jobban látszik, amikor kiszakad belőle. Persze, az a saját profilomon is látszik, hogy az algoritmust túltekerték. Lájkoltam egy szép lakásbelsőt, minek következtében minden második posztként egy lakásbelsőt dobott fel a hírfolyam, gyakran huszadszorra is ugyanazt a képet. Azóta váltott tudományos cikkekre, ami egy fokkal érdekesebb, de itt napokig ajánlgatja ugyanazokat a cikkeket, akkor is, ha már lájkoltam. Elképesztő, hogy milyen szájbarágós lett az algoritmus.



Az ismerőseim kontentjeit persze alig látom, viszont minden ötödik poszt stabilan hirdetés, és kábé minden negyedik egy nekem javasolt oldalt. A Facebook egyre unalmasabb. Ez mire jó?

A kollektív tudatfolyam

A szűz hírfolyamot elsőre üdítő volt látni, mert semmi olyat nem dobott fel, mint a sajátom, viszont sok olyat igen, amit másképp az életben nem láttam volna: brazil szapanopera-jelenetek spanyol nyelven, autózó romák, ismeretlen humoroldalak, mint a zenekarból alakult SzkitonProductions vagy Kovrig Doda plus size influenszer. De kaptam rengeteg tévés tartalmat és filmtrailert is.

Szóval ez lenne a kollektív közép-európai hírfolyam, egy társadalmi metszet a kortársaimról? Vagy inkább egy kép arról, hogy kik költik a legtöbbet hirdetésekre, és hogyan hekkeli meg a rendszert és a tudatunkat néhány cég?



Először az tűnt fel, hogy kizárólag videókat kapok, amik a saját hírfolyamomban alig fordulnak elő, ezen belül is rengeteg a TikTokról érkezett. Aztán támadt a bulvár. Ördög Nóra és Tóth Andi, akiről mostanában gyakran szólnak a hírek, és Való Világ számolatlanul.

Elborított a román nyelvű tartalom, ezen belül is a receptvideók – igaz, ezekben nem beszéltek. De receptekből amúgy is sok jött.



Kreatív trollok

Különösen feltűnő, hogy mennyire nyomulnak ezek a kreatív csatornák, jelesül a 5 minute crafts olasz változata, a 5 minuti creativi és a Metdaan. Ezek az oldalak hasznos vagy annak tűnő háztartási és kreatív trükkök ígéretével csábítanak, de hogy mi sül ki a videóból, az mindig meglepetés. Van, hogy tényleg tanulhatunk valamit, de rengetegszer látok olyat is, ami teljesen haszontalan és felesleges vagy egyszerűen trollkodás.

Van a “hogyan tegyél tönkre egy szép és működő tárgyat, és készíts belőle használhatatlan és ronda kacatot, miközben felesleges szeméttel szennyezed a környezetet” témakör és a

“hogyan csinálj sok idő alatt sok anyag felhasználásával valami nagyon csúnyát, amiből olcsón szebbet vehetsz.”

Aztán van, hogy hasznos, talán hasznos, valószínűleg haszontalan és biztosan haszontalan trükkök egyvelegét láthatjuk.

A 5 minute crafts egyébként a Facebook ötödik legtöbb követővel rendelkező oldala, ahol körülbelül 126 millió ember gyűlt össze. (Az első helyen a Facebookot találjuk, a második a Samsung, a harmadik Cristiano Ronaldo, a negyedik pedig Mr. Bean). A céget két orosz programozó alapította, akik eredetileg egy hirdetőplatformot akartak létrehozni. Ez úgy tűnik, elég jól sikerült. Sajnos nem tudtam a Youtube-ról úgy összeválogatni a videókat, hogy mindenből legyen benne, így ezek alapján inkább csak egy röpke benyomást lehet szerezni erről a világról.



Állatmentés

Szívmelengető volt látni, hogy az állatmentés ennyire trendi téma, de őszintén szólva a videóra vett állatmentésekkel kapcsolatban egy kicsit szkeptikus vagyok, mióta megtudtam, hogy elég sok visszaélés történik ebben a témában.

Miután vannak oldalak, amelyek fizetnek azért, ha valaki állatmentős videót küld be, sokan kreálnánk olyan helyzetet, amelyben maguk sodorják veszélybe az állatokat, hogy azután megmenthessék őket.

Ennek extrém példáiban elhagyatott helyekre visznek állatokat, jellemzően kölyköket vagy fiókákat vagy családot, aztán odatesznek egy mérges kígyót eléjük. Ilyet viszont szerencsére a Facebookon nem láttam. De az is előfordul, hogy megmentés címén elvesznek kisállatokat a szüleiktől.

Illusztrációként találtam ezt a videót, amelyben egy hibernálódott ugróegeret “ment meg” egy férfi Ausztráliában, amit a saját járatából vett ki, és előadja, hogy nélküle meghalt volna, és hogy vigyázzunk a természetre.



A Facebook-hírfolyamban ennyire extrém példákkal most nem találkoztam, a nyíregyházi Állatbarát Alapítványtól bukkant fel egy videó, amelyben egy meredek folyópartról emelnek fel egy vonyító kiskutyát, ez nekem valódinak tűnt. Aztán jött ez a másik, amiben a jeges vízből mentenek ki szintén egy kutyát, itt kicsit elbizonytalanodtam, mert elég teátrális az egész, de ettől persze még lehet valódi. Mindenesetre érdekes kitekintés volt.

Képek forrása: Unsplash

Hozzászólásokhoz gördülj a kapcsolódók alá!


Kérj tőlünk hírlevelet!

    Név*

    Email cím*


    Támogasd a Cenwebet extrákért, és hogy sokáig tartson ez a közös kaland!

    Abban hiszek – és azt szeretném –, ha ezen a kérésen hamar túljutnál, és az oldal maga győzne meg arról, hogy érdemes ez a projekt a támogatásodra. Fontos a marketing, nem kétlem, de szeretném azt hinni, hogy az utóbbi 15 év a legjobb érv.

    még több közösségi média

    Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

    Minden, mindenhol, mindenkor | kritika 2.

    Voltaképp nem is lett volna annyira rossz, ha eljutunk odáig: “Ne TikTokozz, szeretkezz” – még ha ennél a videónál nem sokkal szofisztikáltabb az üzenet…Tovább

    Vietnámi hackerek a Facebookon

    Azt hittem, a Facebook-profilom feltörésének története lezárult azzal, hogy újra beléphettem a virtuális szentély falai közé. Azonban hétfőn egyszercsak jött egy értesítés…Tovább

    még több Facebook

    Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

    5 hozzászólás

    1. Tényleg érdekes lenne tudni, hogy a fb milyen alapon válogatja össze, hogy mit tol az új felhasználó elé, bár én azt gyanítom, hogy a jó része fizetett hirdetés.
      Az én tapasztalatom szerint a lájkolás nem mérvadó, én ugyanis nagyon ritkán lájkolok. Azt vettem észre, hogy inkább az számít, milyen témakörben nézelődsz, kattintasz bejegyzésekre, mert attól kezdve olyan témakörű hirdetéseket és oldalakat rak eléd, sokszor tényleg ugyanazokat. (Nyilván azokért fizetnek.)

      Engem mostanában a kommentek is idegesítenek. Egyre több kommentelő érzi úgy, hogy jópofiznia kell, és oda kell írnia valami, szerinte vicces hozzászólást egy bejegyzés alá. Pedig szerintem a hozzászólása egyáltalán nem humoros, sőt, inkább bosszantó.

      1. Author

        Én azt vettem észre, hogy a lájkolás is számít, de biztos, hogy a kattintás is. Minden mozdulatunk.

        Én is sokszor gyanakszom hirdetésre, de hivatalosan elvileg azt ki kell írni, ha az ember hirdetést lát..de simán lehet, hogy a hirdetőknek a nem hirdetett posztjait is gyakrabban mutatják.

        Érdekes, amit a kommentekről írsz, azt hiszem, én is találkoztam ezzel a jelenséggel. Tényleg baromi idegesítő az öncélú jópofizás, ami tök indokolatlanul elviszi a fókuszt a témáról. Nekem a kommentek kapcsán leginkább az szokott feltűnni, hogy mennyire egysíkúak, egy kaptafára készülnek, nem igazán tesznek hozzá semmit a poszthoz, eszmecseréről nem is beszélve. Néha bennem van, hogy kommentelnék valamit, amin elgondolkodtam, de általában nem teszem, mert nem remélek tőle semmi konstruktívat.

        1. Érdekes lenne belelátni a fb algoritmusaiba, hogy vajon mit miért és hogyan csinál, pl. mi alapján rakja elénk a posztokat.
          A kommenteket illetően én is ugyanígy vagyok. Sokszor nincs kedvem hozzászólni, de lassan már kommenteket olvasgatni sem a sok személyeskedő, sértegető hozzászólás miatt. (A borzalmas helyesírásról nem is beszélve. 🙁 ) Sokak gátlásait teljesen feloldja az a tudat, hogy ismeretlenül – sokszor kitalált névvel – szólhat hozzá. Nem vagyok biztos benne, hogy szemtől-szembe is elmondaná ugyanazt, ugyanúgy.

          1. Author

            Pontosan! Ez a helyzet sok emberből előhozza a trollt, és néha olyanokból is, akikről nem gondolnánk, hogy ilyesmi lakozik bennük. Ez egy nagy és nem biztos, hogy építő jellegű társadalmi kísérlet.

            1. Így van, sajnos. ☹

    Vélemény, hozzászólás?

    Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük