Felrobbantották az összeomlott Baltimore-i híd legnagyobb darabját

baltimore-i híd

Felrobbantották az összeomlott baltimore-i híd legnagyobb darabját


Március 26-án a Sri Lankába tartó Dali konténerszállító hajó nem sokkal az indulás után meghibásodott és irányíthatatlanná vált. Ezután a Baltimore-i kikötőben található Francis Scott Key-híd tartópillérének sodródott. Az ötven méter magas, acélszerkezetű híd, amelyen több kilométeres, több sávos autóút futott, másodpercek alatt összeomlott.

A Dali néhány perccel a katasztrófa előtt vészjelzést adott le, ami a hatóságoknak elegendő volt arra, hogy leállítsák a hídra vezető forgalmat. Az építményen dolgozó, útkarbantartó munkásokat azonban nem sikerült értesíteni. A nyolc emberből kettőt sikerült kimenteni a kiérkező hajós mentőegységeknek, hatan viszont a roncsok között életüket vesztették.

Baltimore kikötője

a hídomlás után teljesen megbénult, majd áprilisban sikerült több átmeneti csatornát nyitni a roncsok között, így a kikötő korlátozott kapacitással működhetett.

A Francis Scott Key-híd acélszerkezetének több darabja a vízbe omlott, ezeket az elmúlt hetekben óriásdaruk segítségével emelték ki a kikötő bejáratát jelentő Patapsco folyó torkolatából. A legnagyobb, mintegy 500 tonna súlyú elem viszont a konténerszállító fedélzetén maradt. Ezt csak irányított robbantással tudták eltávolítani a hajótestről.

A szakemberek hosszú ideig készültek a műveletre, amellyel az acélszerkezetet sikerült úgy két darabra törni, hogy a konténerszállító szabaddá váljon.


Ezután a hajó a Dali közelben található javítóműhelyébe kerül. A 300 méter hosszú és mintegy 60 méter széles jármű 21 fős legénysége a katasztrófa óta nem hagyhatta el a fedélzetet.

A személyzet nem hagyhatja el a hajót

A többek között mérnökökből és búvárokból is álló személyzet húsz tagja indiai, egy pedig Sri Lanka-i állampolgár, és amíg a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács és az Egyesült Államok parti őrsége be nem fejezi a katasztrófával kapcsolatos nyomozást, addig az embereknek a hajón kell maradniuk. Ez pedig akár hónapokig is eltarthat. A kisebb tisztséget viselőket talán hazaengedik, a magasabb rangú beosztásban lévőknek viszont maradniuk kell a nyomozás lezárultáig.

Mint a BBC írja, még normál körülmények között is jelentős papírmunkát igényel, ha külföldi állampolgárokból álló legénység szeretne leszállni a hajóról bármelyik amerikai kikötőben.

A vízumon kívül a tengerészeknek érvényes parti igazolvánnyal is rendelkezniük kell, és szükség van valakire, aki elkíséri őket a hajótól a terminálkapuig, bár ezt a funkciót a tengerészekkel együttműködő non-profit szervezetek is elláthatják. Nem tudni, hogy a Dali legénysége rendelkezik-e egyáltalán a kiszálláshoz szükséges minden papírral.

A hajó 2015-ben készült a Hyundai dél-koreai gyárában, jelenleg a szingapúri Synergy Marine nevű cég üzemelteti, melynek hivatalos oldala nekem nem töltött be, a közösségi médiában pedig az utolsó posztjaik március 24-én születtek.

A hidat a tervek szerint újjáépítik, és a leghamarabb 2028 őszére állhat újra a Patapsco folyó felett, az öböllé szélesedő torkolat két partját összekötve.

Forrás: MTI, Yahoo, kép: Patorjk/Wikipédia, CC BY-SA 4.0 DEED

Hozzászólásokhoz gördülj a kapcsolódók alá!


Kedves olvasó,

ha nem vagy még támogató, lépj be a Klubba ITT. Csupán havi két kiló kenyér áráért elérsz minden támogatói tartalmat. Alkalmi támogatásra Paypalon keresztül van lehetőség (kattints a kis gombra!).

Ha egyik mód sem megfelelő, de szeretnéd támogatni a Cenwebet és a rezervátumot, akkor keress minket mailben a centauri16@gmail.com címen. Segítségedet előre is köszönjük!   

még több Amerika

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

8 hozzászólás

  1. 😮😮
    A 20 fős legénység miért nem hagyhatta el a hajót?

    1. Author

      Ha jól értem, indiai illetve sri lanka-i állampolgárok, és nem akarják beengedni őket az országba – hivatalosan még nem ért véget a papírmunka, nem lehet tudni, hogy vannak-e megfelelő papírjaik, stb. (A híres amerikai vendégszeretet.) Ami mondjuk újabb kérdéseket vet fel, hogy enélkül miért dekkolhatnak a kikötőben, de biztos így egyszerűbb szállítani a dolgokat. Mindjárt kiegészítem a cikket.

      1. Ja, így már értem. És köszi! 🙂

        1. Author

          Köszi! A cikk viszont szerintem téved, mert úgy tűnik, arról van szó, hogy nem engedik ki őket. Szegények. 🙁

          1. Köszi a kiegészítést!
            (Nekem is volt olyan tippem, hogy esetleg a nyomozás miatt kell a hajón maradniuk.)

  2. Author

    Ez a legkézenfekvőbb magyarázat szerintem is. Köszi a kérdést, ezzel én is okosabb lettem, sosem lehet tudni, mikor jön még jól ez a tudás. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük