A sarkvidéki hajózás mától megváltozik
Ma lépett hatályba az ENSZ Nemzetközi Tengerészeti Szervezetének (IMO) 2021-ben elfogadott rendelete, amely szerint az északi sarkvidék vizein közlekedő hajók többé nem használhatnak és nem szállíthatnak bunkerolajat. Korábban már írtunk arról, hogy az olajfinomítás melléktermékeként keletkező bunkerolaj mennyivel károsabb a környezetre, mint bármely más üzemanyag, és azt is láthattuk, hogy nemcsak a belőle származó kibocsátás, de a kiömlése is veszélyezteti az érzékeny sarkvidéki ökoszisztémát.
A tilalom az ilyen eseteknek szeretné elejét venni, miközben egyre több hajó szeli a jeges vizeket. Bár a rendelet valójában július 1-jén hatályba lépett, teljes mértékben csak 2029-ben kell majd betartani, akkor jár le ugyanis számos haladék és mentesség, amivel jelenleg még élhet az öt érintett ország: Kanada, az Egyesült Államok, Norvégia, Dánia és Finnország. Néhányan közülök azonban már most új intézkedéseket vezetnének be.
A bunkerolaj az olajfinomítás során keletkező kátrányszerű melléktermék, amely mintegy 30 százalékkal olcsóbb, mint az alternatívák. Ugyanakkor sűrűbb is, mint más üzemanyagok, ezért sokkal nehezebb utána a tisztítás egy esetleges kiömlés esetén.
A rendelet eredményeként
mostantól egyharmaddal kevesebb bunkerolajat szállítanak és 16 százalékkal kevesebbet használnak fel a sarkvidéken közlekedő hajók a 2019-es mennyiségekhez képest. Átmeneti mentességet kapnak a 2017 óta épült hajók, amelyek védett üzemanyagtartályokkal rendelkeznek, amelyek csökkentik a kiömlés veszélyét. A legtöbb bunkerolajat egyébként az LNG-tartályhajók és a teherhajók használják. Szintén mentességet adhatnak az északi sarkvidék parti államai 2029-ig a nemzet lobogójuk alatt szuverén vizeken közlekedő hajóknak.
Norvégiában egyébként már létezik egy környezetvédelmi törvény, amely tiltja a bunkerolaj használatát a Spitzbergák környékén, és a hónap elején egy ír hajótársaságot 1 millió norvég koroánra büntettek, mert bunkerolajjal a fedélzetén hajózott át a Svalbardhoz tartozó vizeken.
Forrás: Reuters, kép: Unsplash
Hozzászólásokhoz gördülj a kapcsolódók alá!
Kedves olvasó,
ha nem vagy még támogató, lépj be a Klubba ITT. Csupán havi két kiló kenyér áráért elérsz minden támogatói tartalmat. Alkalmi támogatásra Paypalon keresztül van lehetőség (kattints a kis gombra!).
Ha egyik mód sem megfelelő, de szeretnéd támogatni a Cenwebet és a rezervátumot, akkor keress minket mailben a centauri16@gmail.com címen. Segítségedet előre is köszönjük!