🌍 Gaia Ă©s Maya | A mĂ©hek Ă©s a tudat evakuĂĄlĂĄsa

Gaia és Maya | A méhek és a tudat evakuålåsa


Mit tartsunk többre? Azt, ami ötezer éve is pontosan mƱködött és a méhek rendelkezésére ållt, vagy azt a harcot, aminek sorån az ember megalkotta a szögeltérés fogalmåt, majd ormótlan és pontatlan kvadrånsok összetåkolåsån åt eljutott az ormótlan és pontatlan atombombåig.


TegyĂŒk fel:

olyan vilĂĄgot akarunk teremteni, amiben virĂĄgok Ă©kesĂ­tik a mezƑt; olyat, ahol ĂĄprilisban a teljes szĂ­nspektrum növĂ©nyi alakot ölt, a kĂ©k lĂĄthatĂł Ă©s lĂĄthatatlan tartomĂĄnya egyarĂĄnt, ahol a piros Ă©rtelmezĂ©se a vĂ©rfeketĂ©tƑl a karmazsinig terjed.

TegyĂŒk fel: nem ĂĄll mĂłdunkban, hogy egy hosszĂș ĂĄlommal hozzuk lĂ©tre ezt a flĂłrĂĄt, s ezĂ©rt egyenkĂ©nt kell megterveznĂŒnk minden szĂ­nt, vagyis összerakni az atomok Babilon-golyĂłibĂłl a szĂ­nanyagok milliĂłit, Ă©s kialakĂ­tani a szirmok szerkezetĂ©t, amelyben kĂŒlönös interferenciajelensĂ©geket generĂĄlhatunk. Mindehhez mĂ©rnöki pontossĂĄggal kell megformĂĄlni az edĂ©nynyalĂĄbok, bibĂ©k, porzĂłk, pĂĄrtĂĄk, levĂ©lkĂ©k, erezetek Ă©s gyökĂ©rzetek ezeregy variĂĄnsĂĄt.

Ha Ă©teri tartomĂĄnybĂłl ered az erƑnk, akkor talĂĄn ahhoz is marad kedv, hogy a lĂ©trehĂ­vott fajok elsƑ egyedeit sokszorosĂ­tsuk Ă©s benĂ©pesĂ­tsĂŒk velĂŒk a tĂĄg Ă©rtelemben vett mezƑt.

De nehezen kĂ©pzelhetƑ el olyan erƑforrĂĄs, olyan nukleĂĄris pszichĂ© vagy alkat, ami elĂ©g volna e sokszorosĂ­tĂĄs vĂ©gtelenĂ­tĂ©sĂ©hez; bajos feltĂ©telezni akkora akaratot, ami nem lanyhul egy pillanatra sem, Ă©s ami kĂ©pes percrƑl percre, szakadatlan önismĂ©tlĂ©ssel fenntartani a korĂĄbban emberfölötti – istenfölötti – erƑvel megalkotott virĂĄgrendszert.

Ekkor – tegyĂŒk fel –

azon tĂ©pelƑdĂŒnk majd,

mit alkothatnĂĄnk, ami vĂ©gre helyettĂŒnk alkot! IdeĂĄlis az lenne, ha minden virĂĄg minden virĂĄggal kapcsolatba kerĂŒlhetne, ez nem vitĂĄs. Ha egy tisztĂĄson nincs több, csak szĂĄz, akkor is hosszadalmas mindenkit mindenkivel összehozni, beporozni.

SzĂĄmolunk: n faktoriĂĄlist osztjuk (nk faktoriĂĄlis) x k faktoriĂĄlissal, vagyis a kis tisztĂĄs szĂĄz virĂĄgĂĄnak ideĂĄlis porzĂĄsĂĄhoz 4950 mƱveletre volna szĂŒksĂ©g. Ez sok. VirĂĄgzĂł mezƑink mĂ©rete nem mĂ©rhetƑ ehhez a tisztĂĄshoz, Ă­gy arra gondolunk, talĂĄn a szĂ©l vĂ©gezhetnĂ© el a feladatot, ĂĄm akkor az egĂ©sz vilĂĄgon ĂĄllandĂł, erƑs Ă©s vĂĄltozĂł irĂĄnyĂș szĂ©lnek kell fĂșjnia – nem, nem akarunk ilyen szĂ©llel bĂ©lelt, nyugtalanĂ­tĂł Ă©s viharos vilĂĄgot, jobb megoldĂĄs kell, ami hatĂ©konysĂĄgĂĄban egyenĂ©rtĂ©kƱ a szĂ©llel, ĂĄm annĂĄl idillibb.

Esetleg megszĂŒntethetnĂ©nk a virĂĄgok röghöz kötöttsĂ©gĂ©t,

netĂĄn gurulhatnĂĄnak?, de a következƑ pillanatban Ă©rezzĂŒk: ijesztƑ volna, ha a virĂĄgok tumultusban keresnĂ©k egymĂĄst, iringĂłk vĂĄgnĂĄnak ĂĄt a mĂĄlyvĂĄkon, napraforgĂłk taposnĂĄk le a nefelejcseket. Nem, a virĂĄgok nyĂ­ljanak csak helyben, inkĂĄbb a pollen szakadatlan ĂĄramlĂĄsĂĄt biztosĂ­tĂł, vĂ©letlenszerƱen repkedƑ aprĂł robotok kellenek.

A rendezetlen mozgĂĄs magĂĄban hordja az ismĂ©tlĂ©sek lehetƑsĂ©gĂ©t is, vagyis csökkenti a hatĂ©konysĂĄgot, ĂĄm zseniĂĄlis ötletĂŒnk tĂĄmad: kompenzĂĄljuk ezt azzal, hogy a robot nem egyszerƱen ĂĄtviszi egyik virĂĄgrĂłl a mĂĄsikra a pollent, hanem gyƱjti azt, mondjuk egy tĂĄskĂĄban, Ă©s öt, tĂ­z, szĂĄz vagy annĂĄl is több virĂĄg pollenjĂ©t hurcolja magĂĄval. Így elĂ©g egyszer leszĂĄllnia, s mĂĄris tucatnyi mĂĄs virĂĄggal jön lĂ©tre a termĂ©keny kapcsolat. TovĂĄbb fokozhatjuk a hatĂ©konysĂĄgot azzal, ha a robotok csoportosan mozognak, Ă©s ha e csoportok szĂĄmĂĄt a vĂ©gtelensĂ©gig duzzasztjuk.

A problĂ©ma megoldva. ElkĂ©szĂŒlt a virĂĄgos rĂ©t Ă©s a mĂ©h.

A rendszer remek Ă©s mƱködik; Ășgy mƱködik, mintha nem is rendszer, hanem egy Ăłda, az örökkĂ©valĂłsĂĄg illĂșziĂłja volna. KĂ©tszĂĄz mĂ©ter magasrĂłl, nagy felbontĂĄsban jĂłl lĂĄtszik: a kaptĂĄr nĂ©pe bejĂĄrja az összes matematikailag lehetsĂ©ges utat a hatĂłsugĂĄron belĂŒl; jĂłl lĂĄtszanak a koordinĂĄtapontok, a virĂĄgok, amelyek egyarĂĄnt vilĂĄgĂ­tanak az ultraviola Ă©s ultraibolya tartomĂĄnyban. És jĂłl lĂĄtszik, hogy az egyed alapvetƑen vĂ©letlenszerƱ ficergĂ©se betagozĂłdik a csoport rendkĂ­vĂŒl tervszerƱ mozgĂĄsĂĄba. ElĂ©gedettek lehetĂŒnk azzal a szoftverrel, amit ezekbe a kicsi, Ă­zeltlĂĄbĂș hardverekbe telepĂ­tettĂŒnk, amit a halandĂłk mĂ©htĂĄnckĂ©nt ismernek.


De nincs mit csodĂĄlkozni,

tisztĂĄban vagyunk isteni kĂ©pessĂ©geinkkel, s tĂĄvol ĂĄlljon tƑlĂŒnk az önimĂĄdat, bĂĄr ha erre volna valakinek oka, akkor egyedĂŒl nekĂŒnk, hisz megĂșjulĂł, a teljes szĂ­nskĂĄlĂĄt lefedƑ univerzĂĄlis csokrot alkottunk, s megtalĂĄltuk az önfenntartĂĄshoz vezetƑ egyetlen utat, de most, amikor a mƱvĂŒnk kĂ©szen ĂĄll, eljött az ideje, hogy megteremtsĂŒnk egy Ă©rzĂ©st is: az ignorĂĄtust. Olyan lĂ©nyre van szĂŒksĂ©gĂŒnk tehĂĄt, aki szĂĄmos adottsĂĄgban marad el mindattĂłl, amit eddig lĂ©trehoztunk, ĂĄm kĂ­vĂĄncsisĂĄga a csodĂĄlat kĂ©pessĂ©gĂ©vel pĂĄrosul: legyen a neve ember.

TegyĂŒk fel: ez a lĂ©ny legalĂĄbb olyan jĂłl sikerĂŒl, mint a virĂĄgok Ă©s a mĂ©hek. ÁllĂ­tsuk egy kaptĂĄr mellĂ©, Ă©s nyissuk fel a tetejĂ©t – mintha Liliput fölĂŒl emelnĂ©nk el az eget.

Te vagy ez az ember. Én vagyok a másik.

De legyen egy harmadik az, akirƑl beszĂ©lĂŒnk, Ă©s aki a kaptĂĄr mellett kĂ­vĂĄncsian ĂĄll, aki kĂ©zi nagyĂ­tĂłval figyeli a robotĂĄllam nyĂŒzsgĂ©sĂ©t; aki az agytĂ©rfogat-növekedĂ©sĂ©nek jelentƑsĂ©gĂ©ben hisz (Ăł az agy, Ășgy dagad az australopitecus Ăłta, mint a kalĂĄcs), akit olyan erƑsen oltottak be a csodĂĄlat kĂ©pessĂ©gĂ©vel, hogy önmagĂĄt is mĂ©rtĂ©ktelenĂŒl csodĂĄlja, a sajĂĄt – feltĂ©telezett – neurolĂłgiai-evolĂșciĂłjĂĄt gondolja a Biosz CsimborasszĂłjĂĄnak.

Adjunk ennek az embernek egy olyan pillanatot, ami egyarĂĄnt tartalmazza az eredeti, tiszta szĂĄndĂ©kot Ă©s az Ășjonnan szerzett tudĂĄst; e kettƑ ĂĄlljon rendelkezĂ©sĂ©re mĂĄsfĂ©l perc erejĂ©ig, Ă©s e röpke idƑ neve legyen: megvilĂĄgosodĂĄs.

Essen egybe azzal a perccel, amikor a kaptĂĄr zsibongĂĄsa egyetlen robotra összpontosul, amikor egy mĂ©h, az a mechanikusan izgƑ-mozgĂł szösz – a felderĂ­tƑ – tĂĄncolni kezd; Ă©s emberĂŒnk ne csak tudja, hanem Ă©rtse is abban a pillanatban, hogy a rovarnak mondott biorobot, amelynek normĂĄlis agya sincs, csak idegdĂșcai, bonyolult tĂĄncot lejt.


Nyolcasokat Ă­r le,

s ebbƑl rögtön tudhatĂł, hogy szĂĄz mĂ©ternĂ©l messzebb esƑ virĂĄgmezƑrƑl mesĂ©l, mert ha közelebbirƑl volna szĂł, szimpla kört tĂĄncolna; emberĂŒnk tudja: a körĂ­vek közötti egyenes szakasz hossza, a teljes nyolcas megtĂ©telĂ©nek ideje Ă©s a felderĂ­tƑ potrohrĂĄzĂĄsĂĄnak intenzitĂĄsa a tĂĄplĂĄlĂ©k tĂĄvolsĂĄgĂĄt jelzi; minƑsĂ©gĂ©t – mielƑtt a dolgozĂłk a begyƱjtĂ©srƑl döntenĂ©nek – a hozott mintĂĄbĂłl ellenƑrzik.

S mivel ezt a tĂĄncot a kaptĂĄr falĂĄn jĂĄrja, a nyolcas egyenes szakasza a fĂŒggƑlegestƑl akkora szögben tĂ©r el, amekkora a tĂĄplĂĄlĂ©k irĂĄnyĂĄnak szögeltĂ©rĂ©se a naphoz viszonyĂ­tva, de mivel Ă©gi ĂștjĂĄn a nap nem ĂĄll meg egy pillanatra sem, a felderĂ­tƑ a tĂĄnc irĂĄnyĂĄt az eltelt idƑ fĂŒggvĂ©nyĂ©ben korrigĂĄlja, vagyis mindig a nap aktuĂĄlis helyzetĂ©hez igazodik.

Minden vĂ­zbe mĂĄrtott test

a sĂșlyĂĄbĂłl annyit veszt, amennyi a kiszorĂ­tott vĂ­z sĂșlya – mondta a SzirakuzĂĄbĂłl valĂł szicĂ­liai, bizonyos ArkhimĂ©dĂ©sz, akkoriban, mikor az arab matematikusok Ă©s asztronĂłmusok pontatlan, de kĂ©zben hordhatĂł kvadrĂĄnsokkal tevegeltek. Ezek a kvadrĂĄnsok a közĂ©pkorra szobamĂ©retƱ, helyhez rögzĂ­tett Ă©s pontosan vĂ­zszintezett mƱszerekkĂ© – idĂ©zek egy forrĂĄst – „fejlƑdtek”.

Vagyis mĂ­g az arabok pontatlan kĂ©zi kvadrĂĄnsokkal, kĂ©sei (közĂ©pkori) utĂłdaik pedig szobĂĄnyi mƱszerkolosszusokkal bĂ­belƑdtek, mindez idƑ alatt, a mĂ©hekben halĂĄlpontos, hordozhatĂł, miniatƱr kvadrĂĄnsok mƱködtek – abban a pillanatban is, amikor ArkhimĂ©dĂ©sz felkiĂĄltott: HeurĂ©ka, Ă©s a nagaszaki fölötti felhƑgomba felvillanĂĄsĂĄnak pillanatĂĄban is. ÓrĂĄval egybeĂ©pĂ­tett kvadrĂĄns.

És itt elĂĄgazik a csodĂĄlat Ăștja:

az egyik az önimĂĄdat idƑlegessĂ©gĂ©be, a mĂĄsik az eredendƑ tudĂĄs felismerĂ©sĂ©hez vezet. A dilemma az: mit tartsunk többre? Azt, ami ötezer Ă©ve is pontosan mƱködött Ă©s a mĂ©hek rendelkezĂ©sĂ©re ĂĄllt, vagy azt a harcot, aminek sorĂĄn az ember megalkotta a szögeltĂ©rĂ©s fogalmĂĄt, majd ormĂłtlan Ă©s pontatlan kvadrĂĄnsok összetĂĄkolĂĄsĂĄn ĂĄt eljutott az ormĂłtlan Ă©s pontatlan atombombĂĄig.

Amint Galilei perĂ©ben korĂĄbbi pĂĄrtolĂłja, Barberini bĂ­boros, a kĂ©sƑbbi VIII. OrbĂĄn pĂĄpa volt a fƑbĂ­rĂł, most a cĂ©lszerƱsĂ©g, a helyes Ă©s egyenletes, megbĂ­zhatĂł mƱködĂ©s elvĂĄrĂĄsĂĄt hĂ­vhatjuk fƑbĂ­rĂłnak, aki eleinte Ă©ppĂșgy minket tĂĄmogatott, mint annakidejĂ©n Galileit Barberini, Ă©s aki Ășjabban Ă©ppĂșgy ellenĂŒnk fordul, mint Galilei ellen VIII. OrbĂĄn pĂĄpa.

NĂ©zzĂŒk a mezƑ fölötti mĂ©heket

– a raj kifogĂĄstalanul mƱködik, Ă©s a tĂĄgabb Ă©rtelemben vett raj törtĂ©nete a mi törtĂ©netĂŒnket, s fƑkĂ©nt azt, amit ebbƑl törtĂ©nelemnek mondunk, jĂłval megelƑzi. Fel sem foghatĂł, hogy egy rovar mikĂ©nt vĂĄlhat kĂ©pessĂ© ilyen bonyolult kommunikĂĄciĂłra, hogyan mƱködhet ennyire kicsi szervezetben ĂłrĂĄval kombinĂĄlt kvadrĂĄns? MiĂ©rt teszi a dolgĂĄt minden mĂ©h, feltehetƑen a Raj keletkezĂ©se Ăłta, miĂ©rt megy a megadott-eltĂĄncolt irĂĄnyba minden dolgozĂł, Ă©s miĂ©rt tĂ©r vissza, ha tele a zsĂĄk. BĂĄr az is igaz, hogy Ășjabban mĂĄr a mĂ©h se a rĂ©gi.

Mert a rĂ©gi-mĂ©h Ăștja kiszĂĄmĂ­thatĂł. KirepĂŒl a megadott irĂĄnyba, viszonylag egyenes vonalban halad a megadott tĂĄvolsĂĄg erejĂ©ig, Ă©s csak akkor kezd keresgĂ©lĂ©sbe, amikor a virĂĄgmezƑt elĂ©ri. Ott megtömi a puttonyt, majd ugyanezzel a magabiztossĂĄggal elindul visszafelĂ©, Ă©s a kaptĂĄrban lepakol. De nĂ©zzĂŒk egy Ășj-mĂ©h ĂștjĂĄt.

Hajnalodik.

A felkelƑ nap Ă©pp csak melengeti a kaptĂĄrt, de mĂĄr tatarozzĂĄk a lĂ©psejteket, nĂ©hĂĄnyan a kirĂĄlynƑt etetik, Ă©s megĂ©rkezik az elsƑ felderĂ­tƑ is. A fĂŒggƑleges falon tĂĄncba kezd, sokan figyelik a reggeli hĂ­rt, köztĂŒk egy Ășj-mĂ©h is. A többieken lassan nĂ©mi lĂĄz lesz ĂșrrĂĄ, a minta kitƱnƑ akĂĄcmĂ©zet Ă­gĂ©r, a tĂĄvolsĂĄg elhanyagolhatĂł, az irĂĄny egyĂ©rtelmƱ, Ă­gy hĂĄt nĂ©hĂĄny perc mĂșlva szedelƑzködnek a dolgozĂłk, a kaptĂĄrnyĂ­lĂĄshoz mĂĄsznak, s rövid susmutolĂĄs utĂĄn kirepĂŒl az elsƑ kötelĂ©k.

Az Ășj-mĂ©h – akit az utĂłkor MayĂĄnak hĂ­v majd – mĂĄr a tĂĄncot is apatikusan szemlĂ©li, Ă©s a kaptĂĄrnyĂ­lĂĄsba is vĂ©letlenszerƱen kerĂŒl, amikor a többiekkel kisodrĂłdik. FelrepĂŒlĂ©sĂ©ben mĂ©g ott van a Raj Ă©vezredes lelkesedĂ©se, a levegƑ Ă©s a fĂ©ny. Rövid ideig a többiekkel repĂŒl, de amikor a dolgozĂłk többsĂ©ge a mĂ©zgyƱjtĂ©sbe kezd, Ƒ tovĂĄbb halad.

A következƑ egy ĂłrĂĄban a dolgozĂłk legalĂĄbb ötször fordulnak a kaptĂĄr Ă©s az akĂĄcerdƑ között, Maya egyszer sem tĂ©r vissza. DĂ©lre a legtöbben legalĂĄbb hatvan alkalommal pakolnak le a lĂ©pben, Maya egyszer sem – viszont messze jĂĄr. Sok-sok kilomĂ©terre a kaptĂĄrtĂłl virĂĄgzĂł mezƑk fölött, folyĂłk, tavak fölött repĂŒl, idƑnkĂ©nt leszĂĄll egy-egy virĂĄgra, majd folytatja ĂștjĂĄt.

TalĂĄn felderĂ­tƑ? LegalĂĄbb hĂ©t olyan mezƑn jĂĄrt reggel Ăłta, amirƑl hĂ­rt kellett volna vinnie, mĂ©gsem teszi. SzakadĂĄr? ForradalmĂĄr? TalĂĄn igen, mert szokatlanul hosszĂș röptĂ©ben van valami revolĂșciĂłs fĂ­ling, ahogy önmagĂĄt meghazudtolva, a mĂ©hek, a Raj törvĂ©nyeit felĂŒlĂ­rva ĂłriĂĄsi utat tesz meg, mintha Ƒ is vinne valamit, akĂĄr a többi dolgozĂł, de az nem virĂĄgpor, nem nektĂĄr, hanem valami mĂĄs. De mi az, amit az Ășj-mĂ©h, Maya cipel?

És mi az, amit a rĂ©gi?


A rĂ©gi-mĂ©h informĂĄciĂłt visz virĂĄgrĂłl virĂĄgra. KözvetĂ­t, kerĂ­t, szaporĂ­t. A rĂ©gi-mĂ©h az önfenntartĂĄs fegyverhordozĂłja, nemcsak a kaptĂĄr, hanem az egĂ©sz rĂ©t dolgozĂłja – gĂ©nfutĂĄr. A mĂ©zbe zĂĄrt gĂ©n szĂĄmĂĄra drog. Aligha hihetƑ, hogy valaki – esetĂŒnkben Maya –, akit ilyen szinten specializĂĄltak a hordĂĄrkodĂĄsra, vĂĄratlanul kitörne ebbƑl a teljes alaki Ă©s mentĂĄlis meghatĂĄrozottsĂĄgbĂłl, Ă©s a Raj törtĂ©netĂ©ben elƑször, ne vinne semmit, vagy ne informĂĄciĂłt vinne. De aki az Ă©let kĂłdjait hordta eddig, ha mĂĄr nem azt, akkor mi mĂĄst vihetne, ha nem a halĂĄl kĂłdjĂĄt?

Hol a halĂĄl az Ășj-mĂ©h tarsolyĂĄban? És kinek a halĂĄla?

Hisz csak repĂŒl, egyedĂŒl, megĂĄllĂĄs nĂ©lkĂŒl, ĂŒresen Ă©s könnyedĂ©n; ha egy rĂ©gi-mĂ©h emberszemmel nĂ©znĂ©, csodĂĄlnĂĄ: micsoda Ășt, micsoda kaland! De vagĂĄny mĂ©h ez a Maya! Íme egy vakmerƑ kalandor, egy OdĂŒsszeusz a rovarvilĂĄgban; vĂ©gre valaki, aki egyszerƱ felderĂ­tƑbƑl KolombusszĂĄ vĂĄlik; Ƒ lesz talĂĄn a RajtörtĂ©net Neil Armstrongja – repĂŒlhet szĂ©dĂ­tƑ repcetenger aranysĂĄrgĂĄja fölött, keresztezheti ĂștjĂĄt izzĂł pipacsmezƑ, jöhetnek vele szembe idegen kaptĂĄrok idegen dolgozĂłi, megszĂłlhatjĂĄk poszmĂ©hek, tĂĄmadhatjĂĄk darazsak vagy fadonogĂłk, semmi el nem tĂ©rĂ­ti


Igen, talĂĄn olyan forradalmĂĄrok Ă©s kalandorok hĂ­rĂ©t viszi, mint amilyen OdĂŒsszeusz volt; repĂŒlĂ©sĂ©ben ott van a szirakuzai matematikus, pontosabban annak a napnak az emlĂ©ke, amikor – Krisztus elƑtt 212-ben – ArkhimĂ©dĂ©sz elmĂ©lyĂŒlten a porban rajzolgatott Ă©s a rĂłmaiak betörtek a vĂĄrosba.

Noli turbare circulos meos*, mondta az integrĂĄlszĂĄmĂ­tĂĄs elƑfutĂĄra, mire egy feldĂŒhödött katona egyetlen mozdulattal ledöfte, bĂĄr az is igaz, hogy vĂ©gĂŒl Ă©pp a katona fƑnöke, bizonyos Marcellus temettette el Ă©s vĂ©gakaratĂĄnak megfelelƑen a sĂ­rra egyenlƑ oldalĂș hengereket vĂ©setett. Amint – idƑvel – Galilei is megkapta a vĂ©gtisztessĂ©get (359 Ă©vvel kĂ©sƑbb bocsĂĄnatot kĂ©rtek tƑle), az a Galileo, aki szintĂ©n MayĂĄval szĂĄrnyal ezen a napon.

Maya röptében bizony ott van

az egĂ©sz Galilei-pernek mondott hercehurca, ott van a Dialogo: sopra i due massimi sistemi del mondo tolemaico, e copernicano** minden szava, amiĂ©rt Galileit Ă©letfogytiglani hĂĄziƑrizetre Ă­tĂ©ltek Ă©s betiltottĂĄk minden mƱvĂ©t, azokat is, amelyeket a jövƑben Ă­r!, annak ellenĂ©re, hogy a per sorĂĄn Galilei kĂ©nytelen volt visszavonni a Föld mozgĂĄsĂĄrĂłl vallott nĂ©zeteit, bĂĄr azt mondjĂĄk, mindvĂ©gig azt hajtogatta: Eppur si muove, eppur si muove!***

De mĂ©g mindig jobban jĂĄrt, mint Giordano Bruno, aki 1600-ban elevenen Ă©gett el a mĂĄglyĂĄn, Galileivel kesztyƱs kĂ©zzel bĂĄntak, Ă©s egyĂ©bkĂ©nt is, mĂĄr a napfoltok fölfedezĂ©sekor figyelmeztettĂ©k. Ejnye Galileo fiam – mondta az inkvizĂ­ciĂł egyik jĂłindulatĂș embere, Barberini bĂ­boros kebelbarĂĄtja. – NĂ©ha megtörölhetnĂ©d azt a tĂĄvcsövet!

Elgondolni is rossz,

mi törtĂ©nt volna Alfred Wegenerrel, a lemeztektonika elmĂ©letĂ©nek megalkotĂłjĂĄval Galilei vagy Giordano Bruno korĂĄban – azt ĂĄllĂ­tani, hogy a földrĂ©szek mozognak? Ɛ is ismĂ©telgethette volna: Eppur si muove, eppur si muove – a mĂĄglyĂĄn. Így is megintettĂ©k: egy huszonĂ©ves meteorolĂłgus ne ĂŒsse bele az orrĂĄt a geolĂłgusok dolgĂĄba! – dogmĂĄjĂĄba?

NĂ©hĂĄny szĂĄz Ă©v mĂșlva Ășgy mesĂ©lik majd, hogy a fiatal Alfred a reggeli tejeskĂĄvĂ©t egy földtĂ©rkĂ©pen felejtette, Ă©s amikor a borotvĂĄlkozĂĄsbĂłl visszatĂ©rt a szobĂĄba, Ă©s lĂĄtta a kihƱlt kĂĄvĂ© tetejĂ©n ĂșszĂł, darabokra töredezƑ tejlemezeket, alattuk pedig a FöldtĂ©rkĂ©pet, Ă©s a kettƑ közötti hasonlatossĂĄgot, mivel mĂ©g fel sem öltözött, meztelenĂŒl szaladt ki a lakĂĄsbĂłl Ă©s azt kiĂĄltozta: HeurĂ©ka, heurĂ©ka! – Ă©pp, mint valamivel kĂ©sƑbb, egy mĂĄsik ember, bizonyos Lovelock, aki szintĂ©n meztelenĂŒl szaladt ĂĄt a NASA központjĂĄba: HeurĂ©ka, heurĂ©ka, a Föld Ă©l, a Föld Ă©l – MĂ©gis Ă©l, mĂ©gis Ă©l.


És ha forog, mozog Ă©s Ă©l, akkor kommunikĂĄl is.

Gaia az embernek sokĂĄig emberrel ĂŒzen – hogy Ă©rtse. De ArkhimĂ©dĂ©szt egyszerƱen ledöfik, Giordano BrunĂłt megĂ©getik, Galilei tĂĄvcsövĂ©t piszkosnak talĂĄljĂĄk, Ă©s bĂĄr Ă©letben maradnak, alapvetƑen nem Ă©rtik Wegenert Ă©s Lovelockot sem. És amint az inkvizĂ­ciĂł, kĂ©sƑbb az inkvizĂ­ciĂłkĂ©nt mƱködƑ akadĂ©mikussĂĄg sokszor veszti el tĂŒrelmĂ©t, Gaia – mivel Ă©l – szintĂ©n elveszti. Üzente mĂĄr: olyan jĂĄtĂ©kot adhatok neked, ami a kezed között robban fel, srĂłfolhatom Ă©s gĂĄtolhatom is a szaporodĂĄsodat, elvehetem az Ă©lelmet elƑled, elvehetem a vizedet, elfĂșjhatlak, bĂĄrmit megtehetek veled. De hasztalan.

És most, amikor Maya holtfĂĄradtan mĂ©g mindig repĂŒl, nem gyƱjt be semmit, nem derĂ­t fel semmit, csak repĂŒl Ă©s repĂŒl, Gaia Ășjabb ĂŒzenetĂ©t viszi. Pollen helyett egy vĂ­rust. Maya betegsĂ©ge nem halĂĄlos. Nem tĂŒsszög, nincsen lĂĄza, közĂ©rzete jĂł, nincs fĂĄjdalma – Ă©s nincs orvossĂĄga. Csak repĂŒl Ă©s repĂŒl. SzĂĄrnyal. Szabadon. Mint az ember. Nagy az Ƒ szabadsĂĄga, mert Gaia kivette belƑle az alapprogramot, nincs mĂĄr ĂłrĂĄval kombinĂĄlt kvadrĂĄnsa, a mĂ©htĂĄncot nem Ă©rti, a nap ĂĄllĂĄsĂĄt nem figyeli, nem Ă©rti a szögeltĂ©rĂ©s fogalmĂĄt – ennyi csak az Ƒ eltĂ©rĂ©se.

A vĂ­rus benne semmit meg nem tĂĄmad, csak ezt a programot iktatja ki – Ă©s a lĂĄtszĂłlag szabadon szĂĄrnyalĂł, fantasztikus Ășj-mĂ©h valĂłjĂĄban eltĂ©vedt! A Raj törtĂ©netĂ©ben elƑször bolyong. Fogalma nincs arrĂłl, honnan indult, merre van a vissza. És amikor vĂ©gre meglĂĄt egy kaptĂĄrt, holtfĂĄradtan beesik – hogy Gaia ĂŒzenetĂ©t Ășjabb fertƑzött MayĂĄk vigyĂ©k szĂ©t.

KiĂŒrĂŒlnek az odvak, a kaptĂĄrak,

a csalĂĄdok szĂ©tszĂ©lednek, milliĂł mĂ©h kezd OdĂŒsszeiĂĄba, földrĂ©szrƑl földrĂ©szre terjed a betegsĂ©g, Ă©s azzal fenyeget, hogy nem lesz, aki a virĂĄgainkat, fĂĄinkat beporozza; mĂ©hek nĂ©lkĂŒl sosem lĂĄtott Ă©hĂ­nsĂ©g köszönt rĂĄnk, nem vitĂĄs. TehĂĄt Gaia azt mondanĂĄ, hogy elveszi az Ă©lelmet? Nem, csupĂĄn szĂ©tzilĂĄl egy Ƒsi, emberelƑtti rovartĂĄrsadalmat, ami mĂĄr akkor is informĂĄciĂłs tĂĄrsadalom volt, amikor a miĂ©nk mĂ©g nem.

Maya bolyongĂĄsa Ă©ppĂșgy az informĂĄcióåramlĂĄsrĂłl szĂłl, mint a rĂ©gi-mĂ©hek cĂ©ltudatos, összehangolt nyĂŒzsgĂ©se. Pontosabban az informĂĄcióåramlĂĄs egyoldalĂș beszĂŒntetĂ©sĂ©rƑl. Mivel nem Ă©rtĂŒnk belƑle. Nem figyelĂŒnk a meztelen, porba rajzolgatĂł emberekre. És mindig kĂ©sƑn kapcsolunk. Mert 359 Ă©vvel kĂ©sƑbb kĂ©rĂŒnk bocsĂĄnatot. És mert a csodĂĄlat kĂ©pessĂ©gĂ©t önimĂĄdattĂĄ tesszĂŒk. Mert megszakĂ­tunk vele minden kapcsolatot, legalĂĄbbis megprĂłbĂĄljuk, s helyette egy csakis rĂłlunk szĂłlĂł, Ă©rtĂŒnk mƱködƑ, nagy Ă©s közös, globĂĄlis rendszert Ă©pĂ­tĂŒnk fel, amolyan pĂłt-GaiĂĄt, amit informĂĄciĂłs tĂĄrsadalomnak hĂ­vunk.

Gaia azt ĂŒzeni:

nem bajlĂłdom a kiĂ©heztetĂ©ssel. Nem elĂ©gĂ­tem ki a földi paradicsom utĂĄni vĂĄgyat, de a kataklizma utĂĄni vĂĄgyat sem. Azt mutatom meg, hogy minĂ©l inkĂĄbb globĂĄlis, egysĂ©ges tĂĄrsadalomkĂ©nt mƱködtök, annĂĄl inkĂĄbb sebezhetƑk lesztek. Kezemben a fƑkapcsolĂł, nĂĄlam van az alapinformĂĄciĂł, minden szĂĄndĂ©kotok alapja, kĂłdja, ĂĄrama, ereje, Ă©s egy mozdulattal szĂŒntethetem meg köröttetek a levegƑt.

Épp Ășgy fogsz bolyongani vĂ©gĂŒl, akĂĄr Maya.

Nem az Ă©lĂ©skamrĂĄt ĂŒrĂ­tem ki. Nem mĂĄglyĂĄn Ă©gsz el.

A tudatodat fogom kipakolni Ășgy, mint most a kaptĂĄrokat.



* Ne zavard köreimet

** PĂĄrbeszĂ©dek: a kĂ©t legnagyobb vilĂĄgrendszerrƑl, a ptolemĂĄjoszirĂłl Ă©s a kopernikuszirĂłl.

*** Mégis mozog, mégis mozog.

 Fotók és illusztråciók: Pixabay

HozzĂĄszĂłlĂĄsokhoz gördĂŒlj a kapcsolĂłdĂłk alĂĄ!


Kedves olvasĂł,

ha nem vagy mĂ©g tĂĄmogatĂł, lĂ©pj be a Klubba ITT. CsupĂĄn havi kĂ©t kilĂł kenyĂ©r ĂĄrĂĄĂ©rt, 2200 forint tĂĄmogatĂĄsĂ©rt elĂ©rsz minden tĂĄmogatĂłi tartalmat, a heti videĂłkat Ă©s Ă­rĂĄsokat is. Alkalmi tĂĄmogatĂĄsra Paypalon keresztĂŒl van lehetƑsĂ©g (kattints a kis gombra!).

Ha egyik mĂłd sem megfelelƑ, de szeretnĂ©d tĂĄmogatni a Cenwebet Ă©s a rezervĂĄtumot, akkor keress minket mailben a hello@centauriweb.hu vagy a centauri16@gmail.com cĂ­men. SegĂ­tsĂ©gedet elƑre is megköszönve, Ă©s remĂ©lve, hogy szövetsĂ©gesek leszĂŒnk.   

még több publicisztika

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

Greta Thunberg Ă©s a Centauri-szindrĂłma

Ez gyĂłgyulĂĄsom egyetlen esĂ©lye. De attĂłl tartok, hogy vĂ©gsƑ soron gyĂłgyĂ­thatatlan maradok. Nekem ezzel a szindrĂłmĂĄval kell egyĂŒtt Ă©lnem…TovĂĄbb

még több ållatvilåg

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

1 hozzĂĄszĂłlĂĄs

  1. Az olvasĂĄs vĂ©gĂ©n megint megĂĄllapĂ­tottam: nagyon szeretem az esszĂ©idet! ❀ Mert olvasmĂĄnyosak, Ă©lvezetesek, elgondolkodtatĂłak. És idƑtĂĄllĂłak, mint ez itt. Ma is aktuĂĄlis, sajnos. SƑt, talĂĄn mĂ©g inkĂĄbb aktuĂĄlis. â˜č
    Nem tudom, mikor Ă­rtad, csak azt tudom, hogy 16 Ă©vvel ezelƑtt jelent meg a Ligetben. (Kutakodtam kicsit a neten az esszĂ© mĂșltjĂĄt illetƑen megint. 🙂)

    ÖrĂŒlök, hogy ĂĄtköltöztetted!

Vélemény, hozzåszólås?

Az e-mail cĂ­met nem tesszĂŒk közzĂ©. A kötelezƑ mezƑket * karakterrel jelöltĂŒk