Évszázadokon át egy spanyol családnál rejtőzött ez a Caravaggio-festmény
2021-ben egy kisebb méretű (111-szer 86 centis) olajfestmény árverésére készültek Madridban, amely a megkorbácsolt Krisztust ábrázolja. A művet a 17. századi spanyol festőnek, José de Riberának tulajdonították, és 1500 eurós kikiáltási áron akarták kalapács alá tenni. Miután azonban közelebbről megvizsgálták, felmerült a gyanú, hogy a képet nem Ribera, hanem a festő híres példaképe, az olasz barokk ikonikus alakja, Caravaggio festette. A spanyol kormány azonnal exporttilalmat rendelt el a festményre, és további vizsgálatoknak vetette alá azt.
Eredeti Caravaggio
A Prado szakértői szerint elegendő mennyiségű stílusbeli és okirati bizonyíték állt rendelkezésre, mely arra utal, hogy valóban eredeti Caravaggióról van szó. A festményt visszavonták az aukcióról. Ekkor még hátravolt egy szélesebb körű akadémiai vita a festményről, de több szakember már ekkor meg volt győződve a műalkotás jeles eredetéről.
Mint Maria Cristina Terzaghi Caravaggio-szakértő, a Római Egyetem művészettörténész professzora elmondta, Krisztus köpenyének vörös színösszeállítása ugyanaz, amely Caravaggio egyik Salome Keresztelő János fejével című, Madridban kiállított festményén látható. Terzaghi szerint a mű „nagyon hasonlít” arra a festményre, amelyet Caravaggio készített Nápolyban töltött ideje első felében. De nem mindenki értett egyet. Nicola Spinosa, a 17. századi olasz festészet egyik vezető kutatója szerint mindössze kiváló minőségű utánzatról van szó.
A Pradóban látható
A szakértők végül megállapodtak abban, hogy a fesmtény eredeti Caravaggio, a madridi regionális kormányzat pedig védett örökségi státuszt adott a festménynek. A kép ugyanakkor magántulajdonban maradt annál a gyűjtőnél, akinek személyazonossága nem publikus, és aki korábban megvette a képet az azt már több nemzedéken át birtokló családtól. A tulajdonos együttműködött a szakértőkkel, hogy az immár Ecce Homóként hivatkozott festmény visszanyerje az őt megillető helyet a művészettörténetben.
A festményt a 17. században került a spanyol királyi gyűjteménybe, ahonnan a napóleoni invázió idején elvitték. A 19. század óta egy madridi család magángyűjteményében volt, a család azonban a közelmúltban úgy döntött, hogy eladja a képet egy magánvásárlónak.
Az új tulajdonos felajánlotta, hogy kiállíthatják a képet a madridi Pradóban, így az május 28-tól októberig lesz látható. A múzeum nagyon boldog, hogy egy második Caravaggióval is bővült gyűjteménye, még ha ideiglenesen is. A múzeum egyetlen Caravaggiója, a Dávid Góliát fejével című festmény. (Érdekes, hogy mennyire kedvelt témái voltak Caravaggiónak a lefejezések, hiszen ott van még a Judit lefejezi Holofernészt, valamint a Medúza is, és nem lehet szó nélkül elmenni az Izsák feláldozása mellett sem. Ráadásul Góliát fejét ezeken a festményeken (általában több változatot is készített egy témából) állítólag sajátmagáról mintázta.
A művészettörténészek szerint mindenesetre Caravaggio stílusfejlődése élete utolsó 10 évében szokatlanul innovatív, expresszionista, szabad és merész volt. Az 1607-1610 körül készült Ecce Homo kiegészítő képet ad a festő kései munkáiról, és a mester utolsó éveit jellemző stílus legjavát tömöríti. Aki még jobban elmerülne Caravaggio bizarr világában, a Google Arts oldalán megteheti.
Forrás: Guardian, Guardian, címlapkép: Ottavio Leoni Caravaggio-portrája 1621-ből, forrás: Wikimedia
Hozzászólásokhoz gördülj a kapcsolódók alá!
Kedves olvasó,
ha nem vagy még támogató, lépj be a Klubba ITT. Csupán havi két kiló kenyér áráért elérsz minden támogatói tartalmat. Alkalmi támogatásra Paypalon keresztül van lehetőség (kattints a kis gombra!).
Ha egyik mód sem megfelelő, de szeretnéd támogatni a Cenwebet és a rezervátumot, akkor keress minket mailben a centauri16@gmail.com címen. Segítségedet előre is köszönjük!
A Pradóban szívesen időznék-milyen klassz a virtuális sétára invitáló videó is. Caravaggio festményei lenyűgözőek.
Igen. 🙂 És ez az éjszaka a múzeumban is jó kis kezdeményezés.
Caravaggio, a festészet Villonja…
Milyen találó!