Felér egy rémálommal az új római metró építése

római metró

Felér egy rémálommal az új római metró építése


Rémálomról beszélt a Forum Romanum alatti fúrással kapcsolatban Andrea Sciotti mérnök, az olasz főváros ókori történelmi központjában zajló metróvonal-építés műszaki vezetője, amikor a külföldi sajtónak bemutatta a legújabb állomásokat csütörtökön.

Mint mondta, napokig nem aludt az idegességtől, amikor a fúrófejek a Colosseumtól indulva végighaladtak az úgynevezett császári fórumok alatt, és a utat vájtak Traianus császár diadaloszlopánál.

“Rómában metrót építeni

rendkívüli mérnöki feladat. Nem túlzás azt állítani, hogy az egész világon itt a legnehezebb metrót fúrni”. Ami a földalatti közösségi mobilitást illeti, az olasz főváros le van maradva az ország és Európa többi nagyvárosa mögött. Az első, B nevű metróvonalat Rómában 1955-ben nyitották meg, a másodikat, amelyet A-nak hívnak, 1980-ban, a harmadikat, vagyis a C-vonalat, 2014-ben.

Mostanáig mindegyik elkerülte a több ezer éves, egyedülálló ókori régészeti emlékekkel teli városközpontot, ami a Colosseumnál kezdődik, érinti a Forum Romanumot, a Capitolium dombját, és egészen a Velence térig halad.


Róma rendkívüli helyszínnek számít sajátos geológiai adottságai és egyedülálló régészeti öröksége miatt. Londonban vagy New Yorkban teljesen más feltételek között dolgoztak, ezért már a 19. század végén metrót tudtak építeni – jegyezte meg Andrea Sciotti.

Fordulathoz

a rendkívüli mérnöki technológiák alkalmazása vezetett, amelyeknek köszönhetően megkezdődött a C-metró útvonalának meghosszabbítása új állomások kiépítésével. Decemberben megnyitják a Colosseum alatti új metrócsomópontot, és 2032-re tervezik a Piazza Venezia, vagyis a Velence tér közepén épülő állomás avatását.

A római önkormányzat tulajdonát képző metróépítési vállalat vezető mérnöke a külföldi tudósítókkal járta körbe az új megállók helyszíneit. Mint elmondta, az óriási fúrófejek, amelyek a Shira és Filippa névre hallgatnak, jelenleg Traianus császár diadaloszlopáig jutottak el. Hozzátette, hogy Rómában nem az alagútfúrás jelent nehézséget, mivel a szerelvények útja majdnem nyolcvanméteres mélységben halad. A kihívást a megállók kiépítése jelenti.


“Akárhol fúrunk le,

az első tizenöt méteren lépésről lépésre kell haladnunk a speciális régészeti és műemlékvédelmi hatóság szakértőinek felügyelete alatt, ez igényel nagyon sok időt.” A Colosseum és a Forum Romanum épületei csak a jéghegy csúcsai, Róma alatt “láthatatlan” régészeti örökség bújik meg. A Velence tér alatt középkori falakat találtak, az ókori via Flaminia út szakaszát, amelynek két oldalán épségben megmaradt római üzlethelységek sorakoznak, valamint Hadrianus császár úgynevezett auditóriumát, amely kora egyetemeként volt ismert. Egy másik ponton egy teljes római villa és egy ókori kaszárnya került napvilágra, melyeket a metróállomás kiépítése során eredeti helyükön hagytak.

“A Colosseum és a Velence tér

metróállomása bizonyítja, mekkora tudással vagyunk képesek ötvözni a mérnöki technológiát a kulturális örökség védelmével. Ezek nem egyszerű állomások, hanem múzeumi pólusok lesznek, ahol a mozgólépcsők ókori emlékek között haladnak majd” – tette hozzá Sciotti. A Velence téri metrómegálló több mint hatszáz millió eurós beruházást jelent.


A következő lépés a Velence tértől az Angyalvárig haladó metróvonal kiépítése lesz, amelyre Róma főváros már 2 milliárd eurót különített el. A tervezett határidőt 2042-re tűzték ki. “Ez természetesen azt jelenti, hogy a metróépítés miatt a következő húsz évben Róma belvárosában még nagyobb lesz a közlekedési dugó” – jegyezte meg a mérnök.

Forrás: MTI, kép: WeBuild/Facebook

Hozzászólásokhoz gördülj a kapcsolódók alá!


Kedves olvasó,

ha nem vagy még támogató, lépj be a Klubba ITT. Csupán havi két kiló kenyér áráért elérsz minden támogatói tartalmat. Alkalmi támogatásra Paypalon keresztül van lehetőség (kattints a kis gombra!).

Ha egyik mód sem megfelelő, de szeretnéd támogatni a Cenwebet és a rezervátumot, akkor keress minket mailben a centauri16@gmail.com címen. Segítségedet előre is köszönjük!   

még több Olaszország

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

Felicitá, avagy a boldogság ára

Az 1982-es, a San Remó-i Dalfesztiválon második helyezést elért a Felicitá az egyik kedvencem, amely ráadásul még magáról a boldogságról is szól. Arról, hogy a…

3 hozzászólás

  1. Hatalmas szakmai tudást, profin összehangolt műemlékvédelmi, régészeti, kulturális, építészeti együttműködést feltetelez ez a nemmindennapi munka.
    Kiváncsi vagyok, mennyi, eddig feltáratlan ókori kincset rejt a föld és milyen ámulatbaejtő lesz a Venezia metróállomás.
    Elképesztő emberi teljesítmény!
    Nem csodálkozom, hogy eddig nem mertek belevágni! 🏛

    1. Author

      Igen, elképesztő meló, nem csodálkozom, hogy voltak álmatlan éjszakái a mérnöknek. Biztosan előkerül még egy-két érdekesség. Szerintem én nem is tudtam, hogy Rómában van metró, olyan evidens lenne, hogy nincs..

      1. A Fórum Románum, a Colosseumtól az Angyalvárig, magyaràn a törzénelmi belváros.maradt ki eddig, hát nem csodálom!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük