Megérkezett az árhullám, így áll most az árvízhelyzet

árvízhelyzet

Így áll most az árvízhelyzet Magyarországon


Az árhullám hétfőn érkezett meg Magyarországra, a Szigetközben már az árvízzel szemben védekeznek, sok településen homokzsákokkal. Kelet-Magyarországról is valamennyi vízügyi szakembert ebbe az országrészbe vezényeltek. Mint Siklós Gabriella az Országos Vízügyi Főigazgatóság szóvivője elmondta, nagyon hirtelen indult meg a Duna és a Lajta vízszintjének emelkedése. Ez nagyrészt a Boris ciklonnak köszönhető, amely még az elmúlt napokban is jelentős mennyiségű csapadékot hozott, főleg a Duna ausztriai vízgyűjtő területein. A vízállás előrejelzését a folyamatosan változó időjárási helyzet mellett az is nehezítette, hogy például

Ausztriában volt olyan mérőállomás, amely felmondta a szolgálatot és rossz adatokat közölt.

Jelenleg minden bevethető munkatársuk a Lajtánál és a Dunánál van, mindkét folyón a legmagasabb, harmadfokú készültség érvényes. A következő napokban a Dunán gyakorlatilag mindig lesz valahol tetőzés. Nagybajcsnál csütörtökön napközben tetőzhet a folyó, Budapesten ezt szombatra várják. Itt előreláthatólag 860 centiméter lesz a legmagasabb vízállás.

Elképzelhető, hogy az árvíz csúcsán kieresztik a vizet egy jó pillanatban egy nagyobb területre, ezzel az eljárással adott esetben például Mosonmagyaróvárt kisebb árvízi károk érhetik, erről döntés kedden várható.

Kedd délelőtt tetőzhet a Duna Pozsonynál

Előreláthatólag hétfő éjjelig tart a jelentős esőzés Szlovákia területén. Ezzel összefüggésben a Duna vízszintjének tetőzése kedd délelőtt várható Pozsonynál – közölték a Szlovák Hidrometeorológiai Intézet (SHMÚ) munkatársai.

A SHMÚ előrejelzése szerint a Duna vízszintje Pozsonynál elérheti a 950 centimétert. Ez ugyan magas, de csaknem fél méterrel elmarad a legutóbbi – 2002 augusztusi – nagy árvízkor mérttől. Akkor a város egy sor rendkívüli intézkedésre kényszerült, hogy megelőzze a komolyabb károkat.

A folyó Pozsonyál már részben elárasztotta a rakpartot. Több utat és parkot ideiglenesen lezártak Dévényújfalu városrészében, amely fekvése miatt általában a leginkább veszélyeztetett. Elővigyázatosságból mintegy száz embert kitelepítettek, és egyes járatokat másutt is elterelnek a fővárosban.


Az óváros védelmére

rendelkezésre állnak mobil árvízvédelmi gátak, de várhatóan olyan mértékű beavatkozásra nem lesz szükség, mint két évtizeddel ezelőtt. A közelgő tetőzésre készülve hétfő délután lezárták a Medve-Vámosszabadi határátkelőnél lévő hidat.

Hétfőn Révkomáromnál felállították a mobil árvízvédelmi gátakat, mert ott már szükség van erre a várható 840 centiméteres tetőzés miatt. Noha ez is magas vízszint, szintén csaknem fél méterrel marad el a 2013-as rekordtól.

A SHMÚ szerint az ár viszonylag gyorsan levonul, Párkány és Esztergom között csütörtökre virradóan tetőzik majd. Továbbra is összetett a helyzet azonban a Morva vízgyűjtőterületén, mert a Kis-Kárpátokból érkező mellékfolyói továbbra is duzzasztják. Az árvízhelyzet miatt hétfőn rendkívüli ülést tartott a pozsonyi kormány. Robert Fico miniszterelnök pénzügyi támogatásokat jelentett be az árvízkárok helyrehozatalára.

A Pilisi Parkerdő is bekapcsolódott a védekezésbe

Hétfőn reggel a parkerdő terepjárói és erdészeti szállítógépei Pilismarótra érkeztek, hogy segítsenek az árvízvédelmi munkálatokban. Az erdészek már a hétvégén közvetlen kommunikációs csatornát alakítottak ki Visegráddal és Dömössel, rövidesen pedig minden, működési területükön található vízparti településen is kijelölik a kapcsolattartókat.

Felkészültek arra is, hogy a közutak lezárása esetén az erdészeti utakon közlekedhessenek az árvíz miatt elzárt települések vészhelyzeti ellátását biztosító járművek. A 2013-as nagy árvíz tapasztalatai alapján a Pilismarótot a Két-Bükkfa-nyereggel (Esztergom-Dobogókő- Pilisszentkereszt elágazás) összekötő erdészeti úton a kerékpárosbarát sorompókat szükség szerint kinyitják, és irányjelző táblákat helyeznek ki a vészhelyzetben szolgálatot teljesítő járműveknek.

A várható forgalomnövekedés miatt az erdőgazdaság arra kéri a gyalogos és a kerékpáros erdőlátogatókat, hogy kerüljék el az útszakaszt. Szükség esetén a parkerdő további erdészeti utakat is megnyit. A turistáktól azt kérik, hogy lehetőség szerint kerüljék el a vízpartok közelében található erdőket, és legyenek tekintettel a vészhelyzetben segítséget nyújtó, erdőben közlekedő gépjárművekre.

Ipari búvárok ellenőrizték a fővárosi zsilipeket

Jól halad a fővárosi árvízi védekezés, a védvonalakat minden ponton a várható vízszint felettinél magasabb szintre készítik fel – közölte a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM). A budapesti operatív védekezést ellátó társaság szakmailag felkészült, a dolgozói létszámát fokozatosan átcsoportosítja, hogy Budapestet megvédje a közelgő árvízzel szemben. A cég 400 munkatársa dolgozik a védvonalakon, a felszínen eddig két árvízvédelmi kaput torlaszoltak el, kilenc végponti és tíz automata átemelőtelepet állítottak át árvízvédelmi üzemmódra, továbbá harminc árvízvédelmi zsilipet zártak le.

Hétfőn három helyszínen ipari búvárok is lemerültek, hogy ellenőrizzék a zsilipek tökéletes zárását. Ha ugyanis hordalék akadályozza a tökéletes zárást, akkor a Duna vize visszaáramolhat a csatornarendszerbe. Délelőtt megkezdődött a védekezés a Margitszigeten, ahol az eszközök kiszállítása, homokzsákok töltése és a mobilgát építése folyik.


Budapest, 2024. szeptember 16. A Fővárosi Csatornázási Művek munkatársai dolgoznak az árvíz elleni védekezésen a Margitszigeten 2024. szeptember 16-án. MTI/Kovács Tamás

A III. kerületben a Nánási úton és a Királyok útján a védvonali átjárók zárását végzik, eddig kilenc helyen zárták el a víz útját, és a hétfői napon még további 3-4 helyen építik meg az ideiglenes gátat. Az FCSM megerősítette a figyelőszolgálatát is; a szakaszmérnökök és a gátőrök éjjel-nappali szolgálatot látnak el, hogy a fenyegető árvízi jelenségeket azonnal megfékezhessék.

Keddtől nem lehet behajtani a Margitszigetre

Karácsony Gergely főpolgármester a Duna vízszintjének gyors emelkedése miatt harmadfokú árvízvédelmi készültséget rendelt el Budapest valamennyi árvízvédelmi szakaszán. Az árhullám miatti korlátozások a közösségi közlekedést is érintik.

Kedd reggel lezárják a Margitsziget mindkét bejáróját, azon sem személyautók, sem a BKK járatai nem hajthatnak be. Ezért szeptember 17-én üzemkezdettől a 26-os autóbusz nem közlekedik, valamint a 4-es és a 6-os villamos nem áll meg a margitszigeti megállóban. A sziget csak északról, az Árpád híd felől közelíthető meg és onnan is kizárólag gyalog.

Korlátozzák a pesti rakparti 2-es villamost

Kedden üzemkezdettől a 2-es, a 2B és a 23-as villamosok a Jászai Mari tér és a Széchenyi István tér, valamint a Március 15. tér és a dél-pesti végállomások között közlekednek. A Széchenyi István tér és a Március 15. tér közötti szakaszon nem jár villamos, és pótlóbusz sem közlekedik, a BKK a belvárost érintő egyéb járatok, különösen a metrók, a kiskörúti 47-es és 49-es, a nagykörúti 4-es és 6-os villamos, a 72-es trolibusz, valamint a 9-es és a 15-ös autóbusz igénybevételét javasolja.

Az árvíz óbudai vonalakat is érint, így hétfő délelőttől módosult a 34-es autóbusz útvonala, a járat nem érinti a Békásmegyer és a Rómaifürdő közötti megállókat. Ugyanez vonatkozik a 934-es éjszakai járatra, amely nem áll meg a Békásmegyer és a Római úti lakótelep, Varsa utca közötti szakaszon. Ha a Duna vízszintje tovább emelkedik, további forgalmi korlátozások is várhatók.

Vagonokkal terhelik a Rába-hidat

A vonatközlekedésben eddig átmeneti zavarokat okozott az eső és a viharos szél, a hétvégén több mint 15 alkalommal vonultak ki a pályafenntartásban dolgozók, akiknek a pályára, vagy a felsővezetékre dőlt fákat, gallyakat kellett eltávolítaniuk.

A jelenlegi helyzetben a vasűti szakemberek azon dolgoznak, hogy fenntartsák a vasúti szolgáltatást, megvédjék a kiáradó folyóktól a vasúti infrastruktúrát, és tájékoztassák az utasokat azokról a változásokról, amelyek az árvíz miatt a hazai, illetve a nemzetközi vasúti közlekedésben történnek.

Azért, hogy a felsővezetékek sérülése esetén is fenntartsák a forgalmat a Dunántúl több csomópontjában, dízelmozdonyokat helyeztek készenlétbe, és országszerte 20 autóbuszt tudnak bevetni vonatpótlásra. A nemzetközi forgalomban nem közlekedő vonatokat is pótolják belföldön, ez főleg az Ausztria felől, vagy abba az irányba közlekedőket érinti. Egyetlen kivétel az Esztergom-Komárom vonal, amit átadtak a katasztrófavédelemnek, mert az része a védműveknek. A szakaszon vonatpótló buszok közlekednek.

A következő napokban több helyszínen lesz szükség műszaki beavatkozásra az infrastruktúra védelme érdekében. Szerdán kővel megrakott kocsikkal terhelik le a győri Rába hidat, megakadályozandó, hogy a víz elsodorja a műtárgyat. Kritikus pont Szob és Nagymaros között a Szent Mihály hegy, ahol korábban sárlavina akadályozta a vonatközlekedést, ám az ellenőrzések szerint most ez nem várható.

A nemzetközi forgalomban komoly fennakadások vannak, Ausztriában Bécstől nyugatra, illetve Hegyeshalom felé sem közlekednek az árvíz miatt a vonatok. Az osztrák vasút szerint szerdán reggel indulhat meg a vasúti forgalom Ausztriában.


Az EU klímafigyelő szolgálata műholdas felvételekkel segíti a védekezést

Műholdas térképekkel segíti a Közép-Kelet-Európában dúló árvizek ellen küzdő mentőegységeket és helyi hatóságokat az Európai Unió klímaváltozást figyelő szolgálata, a Copernicus.

A testület sajtótájékoztatóján Újvári Balázs elmondta, a jó minőségű műholdas felvételek segítségével az árvíz sújtotta országok, köztük Magyarország, Románia és Szlovákia hatékonyabbá tehetik a szárazföldi védekezést és segítségükkel további életeket menthetnek meg.

Az árvizekkel kapcsolatban a hét végén megszólalt az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen, valamint Roberta Metsola, az Európai Parlament elnöke is. A politikusok együttérzésüket fejezték ki az áldozatok és károsultak felé, valamint jelezték: az EU kész segítséget nyújtani.

Az áradások már több országban emberéleteket is követeltek.


Forrás: MTI, kép: Pixabay

Hozzászólásokhoz gördülj a kapcsolódók alá!


Kedves olvasó,

ha nem vagy még támogató, lépj be a Klubba ITT. Csupán havi két kiló kenyér áráért elérsz minden támogatói tartalmat. Alkalmi támogatásra Paypalon keresztül van lehetőség (kattints a kis gombra!).

Ha egyik mód sem megfelelő, de szeretnéd támogatni a Cenwebet és a rezervátumot, akkor keress minket mailben a centauri16@gmail.com címen. Segítségedet előre is köszönjük!   

még többet az árvizekről

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

3 hozzászólás

  1. Most lehetne az előrelátóan megtervezett és megépített – pl. a Duna-Tisza közén? – víztározókat és csatornákat feltölteni, a kijelölt területeket elárasztani, ahonnan beszivároghat a talajba a víz, emelve a talajvíz szintjét.
    Ha lennének ilyenek…

    1. Author

      Igen. 🙁 Én is pont erre gondoltam.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük