Világszerte informatikai hiba akadályozza a rendszereket
Világszerte informatikai hiba akadályozza repülőterek, légitársaságok, vasutak, bankok, médiumok, egészségügyi szolgáltatások és más nagy rendszerek működését. Fennakadások vannak többek között az összes spanyol, a berlini és az amszterdami repülőtéren, a legnagyobb brit vasúttársaságnál, a brit Sky tévétársaságnál, továbbá számos ausztráliai és új-zélandi vállalatnál és Amerikában is.
Félrecsúszott szoftverfrissítés
A hiba a hírek szerint egy szoftverfrissítésből adódott, ami lebénította a Windowst. A Windows alapon futó informatikai eszközökön beállt a “kék halál”, vagyis a rendszerhibát jelző, kék hátterű üzenet, s emiatt használhatatlanná váltak. Az érintett szoftvert a CrowdStrike nevű globális kiberbiztonsági cég fejlesztette azzal a céllal, hogy az hogy megvédje a Windowst a támadásoktól. Ezúttal azonban ironikus módon épp ez volt a “támadó”.
Azóta állítólag mind a CrowdStrike, mind a Windows javítást telepített. Szakértők szerint ugyanakkor a javítást valószínűleg minden egyes érintett eszközön külön-külön kell alkalmazni. Ez pedig mindenhol hatalmas fejtörést okozhat az informatikai részlegnek. George Kurtz, a CrowdStrike igazgatója hangsúlyozta, hogy nem kibertámadásról vagy biztonsági incidensről van szó. (Reméljük, alappal feltételezi, hogy a hiba nem szándékosan került bele a frissítésbe. Mindez ugyanakkor felhívja a figyelmet az informatikai monopóliumok veszélyeire is. A texasi székhelyű Crowdstrike ügyfelei között szerepel az Egyesült Államok legnagyobb vállalatait tömörítő Fortune500 listán szereplő cégek mintegy fele.) A cégvezető azt is elmondta, időbe telik, míg helyreállnak a rendszerek.
A közlekedési torlódások viszont már kialakultak.
A Liszt Ferenc-repülőtéren a probléma a Eurowings, a Ryanair, a Turkish Airlines és a Wizz Air járatait érinti, több légitársaság az utasfelvétel manuális elvégzése mellett döntött. A Budapest Airport hangosbemondás útján tájékoztatja az utasokat, a helyszínen várakozóknak vizet biztosít. Az induló utasokat arra kérik, ha rendelkeznek vonalkóddal vagy QR-kóddal ellátott beszállókártyával, illetve elvégezték a poggyászfeladást, vagy csak kézipoggyásszal utaznak, közvetlenül a 2A terminálra lépjenek be, és menjenek az utasbiztonsági ellenőrzéséhez. A további torlódások elkerülése érdekében azt is kérik, hogy az utasok kísérő nélkül lépjenek be a terminálépületbe.
A Wizz Air tájékoztatása szerint a többi légitársasághoz hasonlóan rendkívüli technikai kihívással találták magukat szemben nemzetközi informatikai partnerük rendszerének leállása után. Az MTI-hez eljuttatott közleményükben azt írták: “az informatikai rendszer kiesése miatt előfordulhat, hogy a Wizz Air utasai fennakadásokat tapasztalhatnak a légitársaság nemzetközi hálózatán”.
Azt is közölték, hogy nem elérhető a Wizz Air weboldala és mobilalkalmazása (jelenleg egy figyelmeztetés fogadja a látogatókat, mely szerint tervezett karbantartás miatt néhány funkció nem elérhető), nem működik a foglalási rendszer, az online utasfelvétel és a beszállókártya kiadása, az új foglalások és meglévő foglalások módosítása, de még a kapcsolattartó és ügyfélszolgálati központ sem.
Az üzemszünet ideje alatt minden utas számára ingyenes a repülőtéri utasfelvétel. A légitársaság azt tanácsolja az utasainak, hogy legalább 3 órával a tervezett indulás előtt érkezzenek meg a repülőtérre, hogy elég idejük legyen az utasfelvételre és a biztonsági ellenőrzésre.
Az Egyesült Államok több repülőterén forgalmi zárlatot kellett elrendelni
Az Egyesült Államok teljes légiforgalmát érintette és több repülőterén is ideiglenes zárlatot okozott az üzemzavar. A legnagyobb amerikai légitársaságok közül a Delta Air Lines, a United Airlines és az American Airlines is közleményt adott ki, hogy a reggeli órákban komolyabb nehézségekkel szembesültek informatikai rendszereik működtetésében, és egész nap további fennakadások várhatók. A szövetségi légügyi hatóság (FAA) közölte, hogy bizonyos mértékig minden repülőtér érintett volt a fennakadásban.
Forrás: MTI, Reuters, BBC, kép: Pixabay
Hozzászólásokhoz gördülj a kapcsolódók alá!
Kedves olvasó,
ha nem vagy még támogató, lépj be a Klubba ITT. Csupán havi két kiló kenyér áráért elérsz minden támogatói tartalmat. Alkalmi támogatásra Paypalon keresztül van lehetőség (kattints a kis gombra!).
Ha egyik mód sem megfelelő, de szeretnéd támogatni a Cenwebet és a rezervátumot, akkor keress minket mailben a centauri16@gmail.com címen. Segítségedet előre is köszönjük!
Ez elképesztő- borul a mutatvány a világhálón, nem vigasz az utasnak, hogy ” a szakemberek dolgoznak a hiba elhárításán”. Már az is pocsék, ha 2 órával előbb ott kell lenni a reptéren, hiába van már meg a becsekkolás is meg az ülőhely is, hát még ha ennek ellenére 3 órával előbb ott kell lenni. A fapados járatos helyeken még egy rendes büfé is alig van, szóval lehet ücsörögni és várni, várni , várni.
Na, igen..Ez nagyon bosszantó lehet, főleg, hogy már egész nyáron újra gyengélkedik a légiközlekedés.
Azért az eléggé abszurd, hogy pont egy kiberbiztonsági cég okozta ezt a káoszt. Számomra megdöbbentő, hogy egy ilyen hiba nem tudott előjönni a tesztelés során. Vajon mennyire volt alapos az a tesztelés?
Az viszont világosan látszik, hogy ezek az összeláncolt, egymásra épülő világméretű rendszerek mennyire sebezhetőek lehetnek, és adott esetben kártyavárként omolhatnak össze.
A kiberbűnözők kedvelik, lájkolják ezt! 😕
Igen, ez nagyon durva. Írták is sokan a kommentek között, hogy ez hogy nem derült ki. Igen, ez már önmagában egy biztonsági kockázat, hogy egy kézben összpontosul ennyi minden.