Centauri | JĂ©gvĂĄgĂł
SzerezzĂ©tek meg, ha nincs pĂ©nzetek, akkor lopjĂĄtok el, jobb esetben kĂ©rjĂ©tek ajĂĄndĂ©kba karĂĄcsonyra, aztĂĄn kezdjetek vĂ©gre sajĂĄt Ă©letetek fĆszereplĆi lenni. (Kulturpart)
Ha angol nĂ©v ĂĄllna a cĂmlapon, simĂĄn elhinnĂ©m, hogy egy ragyogĂł amerikai regĂ©ny briliĂĄns fordĂtĂĄsĂĄt olvasom. (âŠ) SzĂĄndĂ©kosan fogalmazok homĂĄlyosan, hogy ne lĆjem le a poĂ©nt, amely izgalmasabb, rejtĂ©lyesebb Ă©s vĂĄratlanabb, mint egy remekbe sikerĂŒlt mozgalmas, szĂnes, mai amerikai akciĂłthrillerĂ©. EgyĂ©bkĂ©nt ahhoz hasonlĂłan lebilincselĆ is, regĂ©nynek pedig hibĂĄtlanul professzionĂĄlis. (Ălet Ă©s irodalom)
RegĂ©ny a tengeren Ă©s a valĂłsĂĄgon tĂșlrĂłl
Centauri, a âtitokzatos ĂrĂłâ nem az Ăllamokban Ă©l, elsĆ regĂ©nye mĂ©gis egy hamisĂtatlan, modern amerikai nagyregĂ©ny. HĂĄtborzongatĂł balesetek, merĂ©nyletek, agymƱtĂ©tek, kocsmĂĄzĂĄsok, vĂĄlsĂĄgok, Ă©s szerelmi csalĂłdĂĄsok jelölik ki az ifjĂș Dan Coolbirth ĂștjĂĄt, hogy aztĂĄn a nĂĄlĂĄnĂĄl jĂłval idĆsebb AngelicĂĄval folytatott romĂĄncĂĄt egy kettĆs gyilkossĂĄg szakĂtsa meg. Ekkor elkezdĆdik a road movie, Dan KaliforniĂĄbĂłl Ă©szak felĂ©, MontanĂĄba menekĂŒl, ahol a vad szĂ©psĂ©gƱ Ă©s kĂŒlönös kĂ©pessĂ©gekkel megĂĄldott indiĂĄnlĂĄny, TĂ©a keresztezi az ĂștjĂĄt.
Szinte filmszerƱen ĂĄll össze egy extravagĂĄns, ĆrĂŒlt, mĂ©gis sok szempontbĂłl fĂĄjĂłan ĂĄtlagos csalĂĄd törtĂ©nete, miközben szĂĄmos jellegzetes Ă©s felejthetetlen figura bukkan föl, ĂĄttĂ©telesen pedig fontos szereplĆkkĂ© lĂ©pnek elĆ olyan ĂrĂłk, mint Salinger vagy Melville, sĆt fĂ©ny derĂŒl arra is, hogy mi köti össze a famĂliĂĄt Jack Londonnal. Dan, a maga kamaszos mĂłdjĂĄn, durva kritikĂĄval illeti a vilĂĄgot, fĆkĂ©nt a szĂŒleit â mĂ©g az imĂĄdott nagyit is, aki lökött barĂĄtai segĂtsĂ©gĂ©vel igyekszik âtökös gyereketâ faragni belĆle -, ugyanakkor remek humora van. Azt viszont nehĂ©z eldönteni: Dan Ăștja a mĂșltba visz, vagy egy olyan vilĂĄgba, ahol Ă©lĆ ember mĂ©g nem jĂĄrt.
Vélemények a Jégvågóról
MerĂ©sz, szerves, lendĂŒletes, fordulatos, nem akĂĄrmilyen nyelv- Ă©s ritmuskĂ©szsĂ©grĆl ĂĄrulkodĂł regĂ©nyt Ărt Centauri. Ăt, mint a jĂ©gvĂĄgĂł. De nem megfoszt, hanem elhalmoz. (BazsĂĄnyi SĂĄndor, MƱĂșt, 2014/6)
Centauri bĂĄmulatos magyar modulĂĄciĂłkban zongorĂĄzza vĂ©gig az amerikai regĂ©nystĂlusok klaviatĂșrĂĄjĂĄt, egyarĂĄnt tud a zsigerien trĂĄgĂĄr hasonlatok Ă©s a himnikus szĂĄrnyalĂĄs metaforĂĄinak nyelvĂ©n⊠(TakĂĄcs Ferenc, MozgĂł VilĂĄg, 2014/5)
A JĂ©gvĂĄgĂł szavaival Ă©lve a magyar prĂłzĂĄban âvalami zsĂrĂșj törtĂ©nikâ â ezt Ă©rezheti az olvasĂł, amikor kĂ©zbe veszi Centauri elsĆ regĂ©nyĂ©t. (Irodalmi Jelen)
A könyv nem öncĂ©lĂșan trĂĄgĂĄr, hanem az elbeszĂ©lĆ generĂĄciĂłja, a mai huszonĂ©vesek egyszerƱen Ăgy beszĂ©lnek. ZabhegyezĆ ez, magyar zabhegyezĆ, amerikai köntösben, telis-tele utalĂĄsokkal Ă©s mĂĄs könyveket kontextusba hozĂł sztorizĂĄssal. Mert az egĂ©sz Ă©letĂ©t Ă©s vilĂĄgot unĂł huszonĂ©ves elbeszĂ©lĆ srĂĄcbĂłl lesz a könyv vĂ©gĂ©re fĆhĆs. BeavatĂł könyv Centauri JĂ©gvĂĄgĂłja, jobb, mint az Ă©rettsĂ©gi vagy a diploma. Mibe avat be? Abba, hogyan legyĂŒnk sajĂĄt Ă©letĂŒnk fĆhĆsei. Abba, hogyan prĂłbĂĄljuk lekĂŒzdeni a szĂŒleinktĆl rĂĄnk hagyomĂĄnyozott ĆrĂŒletet. Hogyan kezdjĂŒnk el vĂ©gre Ă©lni. Igen, sok könyv szĂłl errĆl, talĂĄn van pĂĄr olyan, amit fiataloknak Ărtak Ă©s az Ć nyelvĂŒkön is szĂłlal meg, de szerintem nagyon kevĂ©s teszi ennyire mesterien. ĂlruhĂĄban van a könyv, a nagymagyar ĂĄlvalĂłsĂĄgbĂłl kirĂĄntva, ĂĄlruhĂĄs szerzĆvel mögötte, mely Ă©ppen azt a rengeteg negatĂv Ă©s kanonikus tudatszƱkĂtĆ hĂĄtsĂł gondolatot Ă©s jelentĂ©stapadĂĄst teszi lehetetlennĂ©, ami a kortĂĄrs magyar irodalom rĂĄkfenĂ©je. Ezt a könyvet olvashatod nyugodtan Ășgy, hogy fogalmad sincs, ki a szerzĆje, vagy hogy most ez magyar, vagy nem magyar. HipokritĂĄknak, mĂĄniĂĄkus unatkozĂłknak nem ajĂĄnlott, de kötelezĆ. Fiataloknak viszont, akiknek teli a töke a hipokritĂĄkkal Ă©s az unalmasokkal, igen-igen jĂł cucc. SzerezzĂ©tek meg, ha nincs pĂ©nzetek, akkor lopjĂĄtok el, jobb esetben kĂ©rjĂ©tek ajĂĄndĂ©kba karĂĄcsonyra, aztĂĄn kezdjetek vĂ©gre sajĂĄt Ă©letetek fĆszereplĆi lenni. (Kulturpart)
A Coolbirth csalĂĄd fotelba szögezĆ sztorikkal Ă©s szĂĄllĂłigegyanĂșs bemondĂĄsokkal a szĂ©lesebb olvasĂłközönsĂ©get is elĂ©rheti. Dan elbeszĂ©lĂ©smĂłdjĂĄban, stĂlusĂĄban vĂ©gig ott kĂsĂ©rt Holden Caulfield emlĂ©ke, de a nyilvĂĄnvalĂł Ă©s bevallott rĂĄjĂĄtszĂĄs ĂŒgyesen van megoldva: sokkal inkĂĄbb hasznĂĄlja Salingert ugrĂłdeszkĂĄnak, mint biztonsĂĄgot adĂł ĂĄllvĂĄnynak. (Magyar Narancs)
A regĂ©ny ugyanis bizonyos szempontbĂłl mĂ©gis leleplezĆ erejƱ: pontosan felidĂ©zi a szerzĆ prĂłzai vilĂĄgĂĄt, vagyis eltĂ©veszthetetlenĂŒl centauris. Az ĂrĂłi (ĂĄl)nĂ©v vĂ©glegessĂ© vĂĄlt, megszilĂĄrdult. A regĂ©ny ugyanakkor jĂłval több, mint a korĂĄbbi munkĂĄk felidĂ©zĂ©se. A JĂ©gvĂĄgĂł egy szokatlanul nyers, felpörgetett törtĂ©net, amely egyszerre idegen, Ă©s mĂ©gis rendkĂvĂŒl ismerĆs. Mintha egy Ăzig-vĂ©rig Ă©szak-amerikai prĂłzĂĄt a szerzĆ nyakon öntött volna egy adag latin mĂĄgiĂĄval, Ă©s mindezt magyar nyelven, a magyar olvasĂł valĂłsĂĄgĂĄt szem elĆtt tartva formĂĄlta volna regĂ©nnyĂ©. A vĂ©geredmĂ©ny egy kĂŒlönleges, letehetetlenĂŒl izgalmas regĂ©ny, az Ă©v egyik kĂŒlönleges meglepetĂ©se. (Magyar Nemzet)
2013 kĂ©t legfontosabb könyvĂ©lmĂ©nye Centauri JĂ©gvĂĄgĂłja Ă©s Houellebecq A csĂșcson cĂmƱ regĂ©nye volt. Ahogy Weiner Sennyey Tibi barĂĄtom fogalmazott, Centauri megĂrta âa magyar ZabhegyezĆtâ. A könyv hiperlaza nyelve Ă©s a termĂ©szetbe visszavezetĆ törtĂ©nete Ășgy hasĂt a magyar olvasĂł fejĂ©be, mint a jĂ©gvĂĄgĂł. AztĂĄn meg ott ĂĄll hetekig meglĂ©kelt koponyĂĄval a valĂłsĂĄgban, MagyarorszĂĄgon, San FransiscĂłban Ă©s MontanĂĄban, Ă©s legszĂvesebben venne magĂĄnak egy erdei lakot, hogy ott Ă©ljen. Egy amerikai nagyregĂ©ny szĂŒletett magyar alkotĂłtĂłl. Nem semmi. A csĂșcson csak most jutott el hozzĂĄm, Ă©s nem is tudom, olvastam-e a 21. szĂĄzad problĂ©mĂĄival ilyen alaposan foglalkozĂł regĂ©nyt. PTSD, turizmus, terrorizmus, lĂ©lek, perverziĂł, nagyvĂĄros, vidĂ©k, bevĂĄndorlĂĄs, EurĂłpa vs. Ăzsia, gazdasĂĄg vs. mƱvĂ©szetek â ezeket a tĂ©mĂĄkat Ă©rinti. Ja, Ă©s persze az egĂ©sz egy hatalmas terĂĄpia, egy modern mese felnĆtteknek huszonnyolcas karikĂĄval. (PrĂłzanostra)
Ez a csĂĄvĂł (Centauri) igazi mĂ©dium, eurĂłpai indiĂĄn, reliktum, jĂĄr erdĆt-mezĆt, ismeri a gombĂĄkat, a fĂŒveket, meg hogy milyen mĂ©zet kell enni levertsĂ©g ellen. Ăs van benne valami Ćsi nyugtalansĂĄg, erĆ, hit a termĂ©szet rendjĂ©ben. BĂĄrmirĆl beszĂ©l, az Ă©rdekel. (Irodalmi Jelen)
Centauri zavarba ejtĆ jelensĂ©g. Arc nĂ©lkĂŒl, ĂrĂłi (ĂĄl) nĂ©ven alkotva, az irodalom ĂĄrnyĂ©kos terĂŒletein rejtĆzik. IgazĂĄn titokzatossĂĄ azonban mĂ©gis a szövegei teszik. PrĂłzĂĄja idegenĂŒl szĂłl magyarul. Egy rĂ©szleteiben ismerĆs vilĂĄgot Ă©pĂt fel, a vĂ©geredmĂ©ny azonban mĂ©gis kĂŒlönbözik mindattĂłl, amihez hozzĂĄszoktunk. MĂĄr novellĂĄskötetei megjelenĂ©sekor is több kritikusa megjegyezte, mintha Centauri a semmibĆl, elĆzmĂ©nyek nĂ©lkĂŒl bukkant volna föl. JĂ©gvĂĄgĂł cĂmƱ Ășj regĂ©nye kapcsĂĄn ez a gyökĂ©rtelensĂ©g â ha lehet â mĂ©g hangsĂșlyosabbĂĄ vĂĄlt. (Magyar Nemzet)
Furcsa könyv a JĂ©gvĂĄgĂł. OlvasĂĄsa közben sokkal fontosabb kĂ©rdĂ©sek merĂŒlnek fel, mint a megskalpolt nagypapa hatĂĄsa a csalĂĄdi pszichĂ©re. PĂ©ldĂĄul olyasmik, hogy tulajdonkĂ©ppen mit is tartunk a kezĂŒnkben. CsalĂĄdregĂ©nyt? SzatĂrĂĄt? KissĂ© kĂ©sĆn indulĂł coming of age törtĂ©netet? A posztmodernnek mĂ©gsem a ravatalĂĄra kerĂŒl a virĂĄg, mint ahogy azt a szerzĆ korĂĄbban ĂĄllĂtotta? Fogalmam sincs. NevezzĂŒk mondjuk olyan irodalmi jĂĄtĂ©knak, amit komolyan kell venni. Ha megprĂłbĂĄlnĂĄnk elhelyezni a mai magyar irodalomban, ismĂ©t bajban lennĂ©nk. Centaurinak kĂŒlön polcon a helye.
Centauri a kortĂĄrs magyar irodalom egyik legrejtĂ©lyesebb jelensĂ©ge, prĂłzĂĄja pedig kĂvĂŒl ĂĄll mindenen, amit eddig ismertĂŒnk. Ha nem tudnĂĄnk, hogy magyar, könnyen hihetnĂ©nk, hogy nagy amerikai regĂ©nyĂrĂłval van dolgunk, mĂĄskor azt, hogy komoly sci-fi szerzĆvel, megint mĂĄskor a franciĂĄkat kellene emlegetnĂŒnk. PrĂłzĂĄjĂĄnak ereje Ă©pp a stĂlusok közti ugrĂĄndozĂĄsban rejlik, minden ĂrĂĄsĂĄban Ășjabb szemĂ©lyisĂ©get ölt, lehetetlennĂ© tĂ©ve, hogy valaha is tetten Ă©rjĂ©k. (Könyvesblog)
Az univerzum magyar hangja (Könyvesblog)
A JĂ©gvĂĄgĂł ugyanis nem egyetlen regĂ©ny, hanem rögtön kettĆ. Az elsĆ az abszurd csalĂĄdi törtĂ©netektĆl egy kĂŒlönösen vĂ©resre sikerĂŒl mentĆakciĂłig tart (257. o.), a mĂĄsodik pedig onnan kezdĆdik. Oaklandet felvĂĄltja a vadregĂ©nyes Montana, Ă©s a helyszĂnnel egyĂŒtt a regĂ©ny hangneme is megvĂĄltozik. (âŠ)KĂ©t ennyire kĂŒlönbözĆ felvonĂĄs könnyedĂ©n szĂ©tcsĂșszhatna, de Centauri regĂ©nyĂ©ben Ă©szak Ă©s dĂ©l között nem ĂĄthidalhatatlan a kĂŒlönbsĂ©g. Minden a helyĂ©n van, se hiĂĄnyĂ©rzet, se feleslegesen összekapcsolt törtĂ©netszĂĄlak. (âŠ) Centauri prĂłzĂĄja vĂ©gtelen Ă©s megfejthetetlen. Nagy elĆdök jegyeit mixeli popkulturĂĄlis Ă©s irodalmi utalĂĄsokkal, mĂĄgikus Ă©s könyörtelen realizmussal, Ă©s az egĂ©szbĆl Ășgy hoz lĂ©tre valami jellegzetesen centaurisat, hogy mĂ©g azt sem tudnĂĄnk megmondani, mitĆl jellegzetes. InkĂĄbb csak minden egyszerre. KĂŒlön polcon a helye. (Könyvesblog)
Thomas Pynchon SĂșlyszivĂĄrvĂĄnya is ebbe a sorba tartozik. (SzerzĆje kerĂŒli a nyilvĂĄnossĂĄgot, nem jelenik meg a dĂjĂĄtadĂłkon, Ă©s tizenĂ©ves kora Ăłta nincs rĂłla publikus fĂ©nykĂ©p.) Itt azonban valaki mĂĄskĂ©pp szövögeti a fikciĂł labirintusĂĄt, nagyon költĆien Ă©s gördĂŒlĂ©kenyen. Az ironikus lĂraisĂĄg Ă©s a bƱn kĂĄbĂtĂł elegyĂ©nek szaga ĂĄtjĂĄrja a szöveg regisztereit. (NĂ©pszabadsĂĄg)
A regĂ©ny ĂŒgyesen jĂĄtszik a koponyalĂ©kelĂ©ssel Ă©s a jĂ©gvĂĄgĂł motĂvumĂĄval az Elemi ösztön cĂmƱ film kultikus jelenetĂ©tĆl kezdve a modern vilĂĄg zombigyĂĄrtĂł tevĂ©kenysĂ©gĂ©nek Ă©rzĂ©keltetĂ©sĂ©ig. A zĂĄrlatban teljesen Ășj Ă©rtelmet nyer az eszköz, miközben a nĂ©gyszĂĄztizennĂ©gy oldalas könyv is jĂ©gvĂĄgĂłvĂĄ vĂĄltozik, a szemĂŒregen keresztĂŒl Ă©szrevĂ©tlenĂŒl hasĂt az ember agyĂĄba, Ă©s felĂŒlĂrja korĂĄbbi olvasmĂĄnyĂ©lmĂ©nyeinket. (Irodalmi Jelen)
Holden Caulfieldot az keni a falhoz, âmikor olyan a könyv, hogy az ember a vĂ©gĂ©n azt szeretnĂ©, ha az ĂrĂł iszonyĂș jĂł haverja lenne, akit akkor hĂv fel, amikor akar.â (23. o. â ZabhegyezĆ, EurĂłpa KönyvkiadĂł, 1992-es kiadĂĄs) Dan Coolbirth-nĂ©l âaz ĂŒt, amikor olyan a könyv, hogy az ember a vĂ©gĂ©n szeretnĂ© felhĂvni az ĂrĂłt.â (72.o.) Abban mindketten egyetĂ©rtenek, hogy âĂmbĂĄr ez nem gyakori.â Salingert a ZabhegyezĆ utĂĄn biztos nem hĂvtam volna fel. Centaurihoz viszont nagyon szeretnĂ©k egy telefonszĂĄmot. (Könyvesblog)
Megvåsårolható itt
Â