Mitől a legjobb a Stradivári, a világ legjobb hegedűje?

stradivári

Free photo

Általában hidegen hagy, ha valami világ legjobbja vagy legdrágábbja, legyen szó óráról vagy kocsiról, mert úgy gondolom, tudom, mitől a legdrágább vagy a legjobb bármi. Nyilván sokszor kell megfizetni a márkanevet, az alapanyagokat, a kézművességet, de valahányszor a Stradiváriról olvasok, felmerül bennem a kérdés: hogyan és mitől lehet egy hegedű a világ legjobbja? Talán mert rövid ideig zenéltem is (zongoráztam), és egyébként is zenehallgató ember vagyok, ez a kérdés jobban foglalkoztat.

Van ebben valami igazán titokzatos; amint a hangok világában, a zenében eleve van valami egészen megfoghatatlan. Miért hatnak ránk ennyire a hangok, dallamok, a különböző hangszerek tónusai hogyan ejthetnek rabul minket egy életre?

A Stradivári kapcsán mindig valami nagy titkot sejtettem, olyasmit, ami már inkább az okkultizmus körébe tartozik. Gondoltam a stradivárik anyagára, húrozására, valamiféle finom trükkre a test kialakításában; hamarabb gondoltam volna mindezeken túl olyan misztikus magyarázatra, mi szerint a Stradivárikat mindig teliholdkor rakták össze, ehhez képest úgy tűnik, megfejtették a stradivari titkát, és az annyira hétköznapi, hogy most épp a megfejtés hétköznapiságán ámulok.

stradivári

Free photo

Azonosították a Stradivari-hegedűk hangzásában kulcsszerepet játszó kemikáliákat

Washington, 2021. augusztus 18., szerda (MTI)

A világon először sikerült azonosítani a Stradivari-hegedűk faanyagának kezelésére használt kemikáliák nagy részét, megerősítve egy magyar professzor évtizedekkel ezelőtti felfedezését, amely szerint a kártevők távoltartására használt oldat kulcsszerepet játszott a hangszerek lenyűgöző hangzásában.

Nagyváry József, a texasi A&M Egyetem nyugalmazott biokémia professzora nagyjából 40 évvel ezelőtt a világon elsőként bebizonyította, hogy a Stradivari-hegedűk egyedülálló hangzásának egyik elsődleges oka, a mesteri kivitelezésen túl, hogy a legendás hegedűkészítő és mások, úgy mint Guarneri del Gesu, vegyszerekkel kezelték hangszereik faanyagát a korabeli élősdifertőzések kivédése céljából – olvasható a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportálon.

“Az évek alatt az összes kutatásom azon a feltételezésen alapult, hogy a nagy mesterek által használt faanyag valamilyen agresszív vegyi kezelésen esett át, ami hozzájárult a Stradivari- és a Guarneri-hegedűk lenyűgöző hangzásához” – mondta Nagyváry, aki társszerzője volt az Angewandte Chemie című folyóiratban publikált mostani tanulmánynak.

A legfrissebb eredmények szerint a hangszerek faanyagát bórax, cink, réz, timsó és mészvíz elegyével kezelték. “A bóraxot régóta használják konzerválószerként, az ókori Egyiptomban balzsamozáskor, később rovarirtóként alkalmazták” – jegyezte meg a szakember.

Ezeknek a kemikáliáknak a használata a cremonai hegedűkészítők és a helyi gyógyszerészek közötti szoros együttműködésre utal. Stradivarinak és Guarnerinek is fontos lehetett, hogy megfelelően lekezelje hegedűit, megakadályozva, hogy a rovarok kárt tegyenek a hangszerekben.

Nagyváry szerint a mesterek valószínűleg saját fejlesztésű módszerrel kezelték a faanyagot, és az eljárásnak nagy jelentőséget tulajdonítottak, mert rájöttek, hogy az megerősíti a fát és tökéletesíti a hangzást is. Ezeket a módszereket persze titokban tartották, akkoriban még nem volt találmányi szabadalom, ugyanakkor a kész hangszerek puszta szemléléséből nem lehetett rájönni, hogy milyen szerekkel kezelték a faanyagot.

Antonio Stradivari (1644 -1737) nagyjából 1200 hegedűt készített életében és kizárólag gazdagoknak, beleértve az uralkodói családot, adta el hangszereit. Mára körülbelül 600 Stradivari-hegedű maradt a világon.

A mester kevésbé ismert kortársa, Guarneri del Gesu nehezebben tudta értékesíteni hegedűit, amelyeket azonban ma már minőségüket és árukat tekintve is egyenragúnak tekintenek a Stradivari-hegedűkkel.

A 87 éves Nagyváry szerint további kutatásokra lesz szükség annak jobb megértéséhez, hogy a kemikáliák és a faanyag együttese hogyan eredményez ilyen hangzást.

Free photo

Hozzászólásokhoz gördülj lejjebb!


Feliratkoztál már hírlevélre? Próbáld ki!

    Név*

    Email cím*


    TÁMOGASD A CENWEBET!

    MIT TÁMOGATTOK?

    ➡ a honlap fennmaradását
    ➡ hogy olyan dolgokról beszélhessünk, amiről másutt nem
    ➡ jobban ismerhessük a világot, amiben élünk
    ➡ gyönyörködhessünk abban, amit már megismertünk
    ➡ újabb cikkek és könyvek megszületését
    ➡ nemcsak az irodalmat
    ➡ hanem a természetet is
    Full screenExit full screen
    Slider

     

    previous arrowprevious arrow
    next arrownext arrow
    Slider


    Slider


    Slider

    3 Comments:

    1. Marsovszki Viktória

      Akkor megállapíthatjuk, hogy a tudomány magyarázatot tud adni a Stradivári hegedűk varázslatos hangzására. Vegytanilag. Ez eddig oké!
      De hiányzik még egy kicsike láncszem, Cen’! Mégpedig az, hogy mitől érzékeli ezt az ember?
      Mi varázsolja el a zenehallgatót, ha ezt hangszert hallgatja? Gondolom nem a kemikáliák. Márai mondja nekem erre a tutit (nem úgy, mint, mikor a természet megfigyeléséről okoskodik).
      “A zene a legnagyobb kerítő, a legveszedelmesebb csábító. Az értelem szűkölni kezd, mikor zenét hall. A zene értelemellenes. Nem megérteni akar, mint az értelem, hanem szétáradni, feldúlni, lefegyverezni, elcsábítani, megérinti bennünk a titkosat és fájdalmasat, feltárja azt, amit oly gondosan rejtettünk magunk elől, minden eszközzel fegyelmeztünk – olyan, mint a tavaszi vadvíz, feldúlja az értelem által aggályosan parcellázott, megművelt és megmunkált, szabályozott és fegyelmezett területeket. Ahová a zene kiárad, ott az értelem törvényei nem érvényesek többé. A gyönyörűségben, melyet a zene ad, a halálvágy kéjes megsemmisülésének beteg érzései hullámoznak. A zene támadás.”
      (Milyen gyönyörű hasonlat a Természetből: : olyan, mint a tavaszi vadvíz. 🙂
      És TITOK! A világ egyik, ember által soha meg nem fejthető titka, szerintem.
      Amíg erre a szóra: LÉLEK, nincs magyarázat, addig a ZENE hatása sem magyarázható.
      És nem is olyan fontos, hogy meg tudjuk magyarázni, a fontos az, hogy tudjuk érzékelni
      a VARÁZSLATÁT, 🙂

    2. Mindig azt gondoltam a hegedű a mesteri zenésztől szól úgy, ahogy kell- milyen érdekes szempont, hogy a varázslatot nem a húrok anyaga és feszessége a kéz ujjai, a vonó és a zenész hallásának együttese adja, hanem a hegedű anyagáról visszavert- vagy abba belerezgő? hangok.

    Vélemény, hozzászólás?

    Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük