Tesla vagy Nikola? Zuckerberg kontra Elon Musk

nikola tesla elon musk gif

Tesla vagy Nikola? Zuckerberg kontra Elon Musk

2020.09.16. Nem először teszem szóvá, mennyire feltűnő, hogy Musk vállalkozásival szemben gyakran kimondottan rosszindulatú a sajtó. Továbbra is kérdés – főként a legújabb fejlemények fényében –, hogy miért kiáltották ki Mark Zuckerberget zseninek, s ugyanakkor miért igyekeznek leírni mindenáron Elon Muskot? A napokban egészen elképesztő hírről értesülhettünk, ami ismét felveti ezt a kérdést – századszor is.

Régi adósságom, hogy részletezzem, mit gondolok Muskról, és nagyszabású elképzeléseiről, és sokakkal ellentétben én miért nem gondolom buggyant fantasztának, de ebbe most sem megyek bele részleteiben. Dióhéjban azonban annyit:

ahhoz hasonló diabolikus ellentétet látok Zuckerberg és Musk figurája között, mint amilyen ellentét volt annak idején Tesla és Edison között.

Bár működési területük nem metszi egymást úgy, mint Tesla és Edison esetében, mégis épp úgy két teljesen más irányt és irányultságot képviselnek.

Meggyőződésem, hogy Musk halálpontosan tudta, miért adja cégének a Tesla nevet; nem egyszerűen hangzatos márkanevet választott, hanem egy egész modellt és pályaívet ír le vele. Tudni kell, hogy Edison és Tesla versenyében Tesla maradt alul, többek között azért, mert idealista elképzelések vezették; úgy gondolta például, hogy mivel az elektromos feszültség mindenütt jelen van a világban, ehhez alanyi jogon kell hozzájutnia mindenkinek. Ez természetesen a legkevésbé sem szolgálta Edison érdekeit, aki akkor már nyakig ült az árambizniszben, és javában dolgozott erőműveinek és hálózatainak kiépítésén. Edison nem lehetett annyira hülye, hogy ne tudja: Teslának többszörösen is igaza van; abban is, hogy a váltóáram az igazi megoldás, nem pedig Edison egyenárama.

Edison tipikusan az a figura, aki képességes feltaláló és vállalkozó, de még inkább olyan sötét gazember, aki semmitől sem riad vissza.

Tudva, hogy Teslánál van az igazság (Tesla még dolgozott is neki), csupán az érdekeit védve Tesla áramával nyilvánosan kivégzett egy elefántot. Ugyanebből a célból találta fel a „zseniális” áramszéket. Ugyanakkor az erőszakmentesség hívének mondta magát.

thomas_alva_edison

Edison

Sokszor tűnik úgy, hogy valahol akkortájt, a 19. század végén dőlt el, merre megy a világ; hogy arra tart majd, ahová ma jutottunk. Hogy ez az Edisonok világa lesz, a Tesla-félék pedig ma is úgy végzik, mint Nikola: szegénységben és magányban.

Elon Musk számos nyilatkozatán, de még inkább a projectjein tetten érhető, hogy Tesla nevének használata, nem pusztán marketingfogás. Musk Tesla útját igyekszik duplikálni; az Edison kontra Tesla meccset indította újra egy másik síkon, egy másik időben, de azzal az elhatározással, hogy ezúttal Tesla kerül ki győztesen. Ebből fakad az a sokat gúnyolt prófétai, világmegváltói hangnem is, ami valóban Musk sajátja. Amint Teslát is ez jellemezte. Musk sokszor úgy viselkedik, mint Tesla reinkarnációja.

Az Edison-alapú civilizáció, ahol végső soron Tesla áramával működik az a gép is, melyen ez a cikk most olvasható, ám mégis „Edison és társai” nyernek és gazdagodnak, ez a világ nem fog örömmel fogadni senkit, aki új alapokat igyekszik teremteni; senkit, aki azt mondja:

játsszuk le ezt a meccset megint, de most úgy, hogy ne az erő, hanem az ész győzzön.

Nikola_Tesla

Nikola Tesla a laborjában (Forrás)

A világsajtó jelentős része éppúgy az edisoni világ része, amint a nagy cégek többsége is. Nem csoda, hogy folytonos fanyalgással, iróniával vagy maró gúnnyal cikkeznek Muskról, s ebben annyira hatékonyak, hogy a közemberek jelentős része is fantasztának vagy ámokfutónak hiszi Elon Muskot. Különösen így volt ez a Space-X rakétájának idén nyári, minden várakozást felülmúlóan sikeres fellövése előtt. Magam is beszéltem olyan felvilágosult, liberális érzésű emberrel, aki Musk nevének hallatán szó szerint felhorkant, s azt kérdezte: „Ugyan mi újat adott a világnak ez a pojáca?” Nekem kellett elmondanom: évtizedekig hallgattuk, hogy az elektromos autózás azért lehetetlen, mert nem tudunk elég jó akksikat készíteni, és ugyan ki akar majd 24 órákat várni arra, hogy valahol feltöltse az autóját? Musk azonban egyszerűen azt mondta: Miért várnánk? Miért nem cseréljük ki?

Ma számos területen Musk cége azon dolgozik, hogy egy elektromos autó tulajdonosa rövidebb idő alatt „tankolhasson”, mintha benzint venne. Akksi ki, akksi be! Ennyi. Pofon egyszerű. Ugyanezt csináljuk a zseblámpával! Ugyanezt csináljuk a faliórával!

Valójában az a kérdés: miért nem javasolta ezt senki jóval korábban? Nyilván azért nem, mert senkinek sem állt érdekében. S még egy, ma már köztudott példa. Miért nem hoztuk vissza a földre a rakétáinkat? Azt mondták: mert lehetetlen. Musk – elsőként a világon – visszahozta, s immár lassan rutinból hozza vissza. Arról nem is beszélve, hogy az akkumulátorok kapacitását korábban elképzelhetetlen mértékben megnövelte …és hosszú a sor.

PÁR HETE AZT A RAKÉTÁT TESZTELTÉK, MELY A MARSRA MEGY MAJD. EZT IS VISSZASZÁLL CSONT NÉLKÜL 

Mindezzel párhuzamosan Mark Zuckerberget etalonná tették, ő lett az új kor Einsteinje, de szerintem inkább Edisonja. Zuckerberg dicsfénye az utóbbi évek gyalázatos botrányai kapcsán alaposan megkopott, de én azt mondom: sosem volt rá méltó, egy pillanatra sem.

Mark ügyes fiú, ennyi. És gátlástalan, akárcsak Edison. Zsenialitásnak árnyéka sem vetül rá.

Nem állítom, hogy Musk zseni – valószínűleg nem az –, de ahhoz ért, hogy a zseniknek teret adjon, hogy újra gomboltassa velük a kabátot.

Most pedig arról kaptunk hírt, hogy van egy Nikola névre keresztelt cég is, mely szintén az új, környezetbarát meghajtásokat preferálja, többek között fantasztikus ígéreteket tesz egy hidrogénmeghajtású kamion fejlesztésére. Először is: már azt is szánalmasnak gondolom, hogy valaki-valakik Musk farvizére tolva csónakjukat szintén Nikola Tesla nevével fémjelezzék vállalkozásukat, bár törvényileg ez rendben van. Mégis: kisszerű, bosszantó, valahogy már a névválasztás is bűzlik, s nekem legalábbis nem sok jót ígér. Ez a cég aztán bemutatja a beígért kamion prototípusát. Azt a kamiont, melynek ígérete olyan sok befektetőt vonzott a cég köré, hogy annak vagyona rövid ideig vetekedett a General Motors vagyonával is.

És a slussz poén, egy ex-alkalmazott vallomása arról, hogy a videón látható kamionban nemhogy hidrogénmeghajtás, de motor sincs. A gép egyszerűen tök üres, és egy lejtőről gurul le. Baromi nagy átverés az egész.

Ilyen nincs is. A cégvezetés némi hezitálás után elismerte, hogy valóban lejtőn gurították le a kamiont. Ám ennél is érdekesebb szerintem az ex-alkalmazott azon állítása, hogy a cég valójában nem is dolgozik ezen a projecten; nem készül ott semmiféle kamion. Ez egyelőre nem nyert bizonyítást, ha jól tudom, de ha igaz, el kell töprengeni: vajon lehetséges, hogy a Nikola csak egy troll-cég? Amit kimondottan azért hoztak létre, hogy alávágjon Elon Musknak? Jó, ez már az összeesküvéselméletek limbusát súrolja, de azért nem vágnám magam földhöz, ha kiderülne: igen, erről van szó.

Hogyan lehet a leginkább megakadályozni a Tesla térhódítását? (Azért például, hogy továbbra is benzint adhassunk el dögivel.) Tönkre kell vágni Musk cégeit. Főként a Teslát. Meg kell akadályozni, hogy tőke áramoljon oda. Ennek két módja lehetséges. Az egyik – mellyel rendszeresen él a sajtó –, hogy rossz hírét keltjük, és állandóan azt lebegtetjük, Musk holnapra már tönkre megy; amit csinál, az egy baromi nagy lufi. Ezzel esetleg elérhetjük, hogy ne emelkedjenek a Tesla-részvények árai, hogy kiszálljanak Musk üzletéből a befektetők.

Ezt újra és újra eljátszották a Teslával és Musk egyéb üzletágaival szemben, de hiába.

Nem töretlenül, ám Musk és cégbirodalma tartja magát, sőt az autóipar teljes egésze kénytelen volt ráállni az új útra, és elektromos autók fejlesztésébe kezdeni. Kevesen tudják, hogy a számos nagy világcég szalagjairól legördülő elektromos autókban többnyire Tesla akksik tolják a motorba a delejt. Mert amíg igyekeztek hátráltatni Muskot, addig ő olyan előnyre tett szert az akkumulátorok fejlesztésében, ami behozhatatlan, így ma a gyártók többsége Elon Muskra szorul. Többek között ez lehet az egyik oka annak, hogy a versenytársak mára sokat szelídültek, és kevesebbet fikázzák Muskot, hisz immár ő az egyik legfontosabb beszállítójuk. Így aztán Musk, szépen csendben, szőnyeg alatt épp azokból sajtol ki pénzt, akik „ellen küzd”.

Végső soron pedig a világ legjelentősebb iparágára kényszerítette rá az akaratát. Mindezzel feltehetően a befektetői is számolnak, ezért nem lehet állandó huhogással elriasztani őket Elon Musk közeléből.

Marad a másik megoldás. Nem állítom, hogy ez van, de volna benne logika. Ha egyszer a tőzsdén nem tudjuk két vállra fektetni a fickót, tegyünk úgy, mintha jobbak lennénk nála is. Ez egy kicsit az a gondolkodás, amely azt mondja: „Ha nem tudsz megakadályozni egy forradalmat, állj az élére!” Mondani se kell, hogy ez nem az elvhű, tiszta ember működésmódja, viszont hatékony lehet. Csinálj egy céget, ami még nagyobb változást és persze még nagyobb profitot ígér. Ne közvetett módon támadd Elon Musk tőkéjét, szipkázd el a befektetőket egy az egyben. Erre lehet alkalmas egy olyan cég, mint a Nikola. Így jobban érthető a névválasztás is.

Nem számít ízlés, nem számít semmi, egyedül a pszichológia fontos; egyedül az, hogy ugyanazzal a hívószóval operáljunk, mint Elon Musk – hisz épp előle kellene elszívnunk a levegőt!

Ha valóban igaz, hogy a Nikola egyáltalán nem dolgozik azokon a projecteken, melyekre milliárdokat szedett be (vélelmezhetően Elon Musk cégei elől), akkor nem más igazolódik, minthogy az Edison-alapú civilizáció és üzletivilág ma sem riadna vissza attól, hogy árammal végezzen ki egy elefántot; bármire képes, csakhogy a megkezdett üzletmenet zavartalanul folyhassék tovább. Amint a koronavírus-járvány derekán, a globális felmelegedés hajrájában is egyre erősödik az a szándék, nemcsak cégekben, hanem a társadalom atomjaiban, az egyénekben is, hogy maradjon minden a régiben; kapjuk vissza régi szép életünket; ne változtassunk, se együtt, se külön-külön; a tömeg a józan belátás elefántját végzi ki nap mint nap a közösségi platformok lincs-színpadán; az Edison-alapú jólét és kereskedelem színpadán pedig, szeretjük vagy sem, Elon Musk a soron következő elefánt.


Kérlek, oszd meg ezt a cikket másokkal is! Köszönöm.

Hozzászólásokhoz gördülj lejjebb!

Feliratkoztál már hírlevélre? Próbáld ki!

Email cím*

edison-a-villamosszek

Edison elefántja

2018.03.14. Elment Stephen Hawking 🙁

Jézus Krisztus története a legprogresszívebb “sztori”, amit valaha írtak

Lehet, hogy Zuckerberg cuki, de nem lehet benne megbízni

5 Comments:

  1. Ez jó kérdés, hogy miért ment a rosszabbik irányba a világ. Hogy miért van az, hogy néha úgy tűnik, nagyobb húzása, ereje van a gonoszságnak, annak, ami ront és nem pedig javít. Pedig annyira nem lenne nehéz nem alantas szándékokból és kicsinyességből élni. És mégis. Mindig akadnak gátlástalanok, kizsákmányolók, és mintha mindig ők győznének. Ezért nem gondolom, hogy Musk például nélkülözné a gátlástalanságot, szerintem nem kell őt sem félteni. De plasztikus ez a szembeállítás..

  2. Ibolya Nagy

    Érdekes és logikus párhuzamok.
    Úgy tűnik, hogy megállíthatatlan az elektromos járművek térnyerése és Musknak van elég tőkéje a folytonos fejlesztésekre, hogy minél többeknek elérhetővé váljon.
    Az olaj-lobbi nem adja könnyen magát, viszont, ha tetszik, ha nem, a klíma helyzet, ha áttételesen is Musk és a Tesla malmára hajtja a vizet.
    Előbb utóbb be kell látni, a környezet katasztrofális állapotáért az olaj az egyik legdufvabb felelős..

  3. Érdekes párhuzam, és elgondolkodtató. Nem hiszem, hogy Musk elefánt lesz, hogy az üzleti világ áldozata lesz, mint Tesla, azt gondolom, hogy annyi szellemi tőkét gyűjtött maga köré, hogy lesz mindig megoldásuk valami újra, hogy a pénztőkét is magukhoz csábítsák.
    Az akkumulátorok gyors cseréje, és nem töltögetése a kutakon, az azért nem valami rettentő új ötlet, anno a postakocsik, futárok, hírvivők lovait is cserélték, nem várták meg amíg eszik, iszik, erőt gyűjt a ló és úgy indul tovább. 😀 😀

  4. Szabó Edit

    A Nikola története engem nagyon emlékeztet egy másik amerikai cég, a Theranos történetére. Ez a cég csalásokra és hazugságokra építve 15 évig hasított, míg aztán oknyomozó újságírók kemény munkával kipukkantották a lufit. (Film is készült róla: A feltaláló: Vérszomj a Szilícium-völgyben.)

    Csak nehogy a Nikola is így végezze! Mindig megdöbbenek, amikor azt látom, hogy az emberek csili-vili ígéretekre alapozva hajlandók befektetni és kockáztatni a pénzüket, a Nikola esetében megrendelni ezerszámra teherautókat, melyeknek a prototípusa talán nem is létezik, és a gyárat, ahol majd ezek készülnek, még csak most kezdik építeni.

    Startupba fektetni mindig kockázatos. Lehet, hogy a pénzéhség vakká tesz, és az emberek sosem tanulnak?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük